|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

جلسه بررسی مشکل آب کشاورزی شهرستانهای زنجان و طارم برگزارشد.

جلسه بررسی مشکل آب کشاورزی شهرستانهای زنجان و طارم برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،جلسه بررسی مشکل آب کشاورزی شهرستانهای زنجان و طارم با حضور نماینده مردم این شهرستانها در مجلس شورای اسلامی، فرمانداران شهرستانهای مذکور،رییس جهادکشاورزی استان، برخی از مسئولین شهرستانهای زنجان و طارم ، نماینده صنف کشاورزی استان و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در محل سالن جلسات شهید شهریاری این شرکت برگزار شد.

در ابتدای این جلسه،دکتر وقفچی نماینده مردم شهرستانهای زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به لزوم جمع آوری و ذخیره آبهای سطحی در استان افزود: بهترین راهکار ممکن برای تحقق این امر پیگیری ساخت و احداث سدهای معیشتی در شهرستانهای زنجان و طارم است و این امر با مطالعات علمی و فنی دقیق محقق می شود.وی استفاده از آبیاری تحت فشار و نوین را برای کاهش مصرف آب کشاورزی مهم دانست و بر لزوم کشت های گلخانه ای تاکید کرد و افزود: وقتی ما با کشت گلخانه‌ای می‌توانیم به بحث تامین آب کمک کنیم. چرا این کار را انجام نمی‌دهیم. این در حالی است که همان محصول در زمین کشاورزی طبیعی ممکن است ده‌ها برابر آب مصرف کند. ما باید محصولاتی که آب زیاد مصرف می‌کند را به کشت گلخانه‌ای بسپاریم و این محصولات را در گلخانه‌ها داشته باشیم.

وقف چی ادامه داد: مشکل ما این است که همه‌چیز را در حد ایده آل می‌خواهیم. درصورتی‌که چنین مسئله‌ای امکان‌پذیر نیست. ما جزو کشورهای نیمه‌خشک هستیم. برای همین باید واقع‌بین بود و طبق موقعیت جغرافیایی که داریم برنامه‌ریزی کنیم. وقتی ما دچار کمبود آب هستیم، تداوم برخی از تصمیمات واقعا اشتباه است.وی اضافه کرد: در 50 سال اخیر تصمیمات اشتباه زیادی در مدیریت آبی گرفتیم. طی این سال‌ها ما اکثر منابع آبی زیرزمینی را بیرون کشیدیم و مصرف کردیم. ما از منابع آبی بیش‌ازاندازه برای کشاورزی استفاده نموده ایم.سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ادامه داد: در کنار اینکه ما هنوز شاهد تصمیم‌های اشتباه هستیم، همچنان مصرف بیش‌از اندازه در آب روستایی، شهری و خانگی داریم. باوجود همه تبلیغات اما هنوز 3 برابر استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنیم.

در ادامه، مهندس رضاپور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با تبریک سال نو و آرزوی توفیق روزافزون برای اعضای حاضر در جلسه، طی گزارشی از وضعیت بارش های اخیر اظهارداشت:متاسفانه حجم بارش ها در کشور و استان پایین آمده و با گرم شدن زمین بارشها از برف به باران تبدیل شده است.وی افزود: مجموع بارندگی در سال آبی 97‌ــ‌96 تا 18فروردین ماه 177 میلی‌متر که نسبت به متوسط سال آبی گذشته نزدیک به 10درصد کاهش را نشان میدهد. در سطح دنیا استانداردی برای مصرف آب برنامه ریزی شده وجود دارد به این صورت که اگر میزان برداشت آب از منابع تجدید شونده تا 20 درصد باشد شاهد شرایط پایدار، 40 درصد باشد شاهد شرایط قابل تحمل و در صورتی که بیش از 40 درصد باشد وارد شرایط تنش آبی خواهیم شد، تصریح کرد: اما اگر برداشت آب از منابع تجدید شونده بیش از 60 درصد باشد وارد بحران آبی می‌شویم، این در صورتی است که نسبت مصرف آب در کشور نسبت به پتانسیل تجدید شونده 86 درصد است، بنابراین ما در مرحله بحران آب هستیم و اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده با تبعات بسیار سنگین آن روبرو خواهیم شد.رضا‌پور با اشاره به اینکه در حال حاضر 609دشت و مخزن زیرزمینی در سطح کشور وجود دارد که از آن تعداد 350 دشت ما به دلیل افت آبهای زیرزمینی ممنوعه گردیده افزود: از 7 دشتی که در استان موجود است، 5 دشت آن در وضعیت بحرانی به سر می برند که سطح تراز آبهای زیرزمینی در این دشت ها بطور متوسط سالانه 77 سانتی‌متر پایین می رود و با این روندی که پیش گرفته ایم 10 تا 15 سال آینده این دشت‌ها فرونشت می‌کند و زلزله خاموش رخ خواهد داد و باید با بهره‌برداری درست و اصلاح نوع مصرف دربخش های مختلف بویژه کشاورزی،ادامه این حرکت خطرناک گرفته شود.

وی با اعلام اینکه سد تهم مهمترین منبع تأمین‌کننده آب شرب زنجانی‌ها است تصریح کرد: آب این سد 8 درصد کاهش یافته و ادامه این روند تأمین آب آشامیدنی در آینده را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

رضاپور تاکید کرد:تا زمانیکه کشاورزان و بهره برداران خودشان احساس مسئولیت نکنند و مصرف آب را درست مدیریت ننمایند به برنامه هدف که همان کاهش مصرف منابع آب زیرزمینی است دست نخواهیم یافت.

دکتر عسگری فرماندار زنجان نیز با تاکید بر لزوم برخورد جدی با متخلفین برداشت غیرمجاز از منابع آب گفت:نباید به موضوع آب بصورت بخشی و کوتاه مدت نگاه کرد،بلکه باید از همه توان برای حفاظت و صیانت از این نعمت الهی که امانت آیندگان در دست ماست استفاده نمود.وی بر لزوم برنامه ای مدون برای کنترل مصرف آب در زنجان تاکید کرد و اظهارنمود:باید خانواده ها را از وخامت اوضاع و بحران کم آبی آگاه نمود تا همه برای این موضوع احساس مسئولیت نمایند.

مهندس باقری فرماندار طارم دیگر سخنران این جلسه بود که صحبت های خود را  با ارایه گزارشی از موقعیت جغرافیایی و اقتصادی این شهرستان شروع کرد و افزود:شهرستان طارم با مساحتی بالغ بر 2235 کیلومترمربع که از شمال به استانهای گیلان و اردبیل و از جنوب به شهرستانهای زنجان و سلطانیه منتهی است.وی کل مساحت کشاورزی این شهرستان را 45 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: اغلب کشاورزان این منطقه در بحث کشت زیتون در دولت های مختلف اقدام به توسعه باغات خود نموده اند. باقری رودخانه قزل اوزن را از منابع مهم و اصلی تامین آب کشاورزی شهرستان طارم خواند و اظهار داشت:این شهرستان 22 رودخانه دائمی دارد که آب همه آنها به رودخانه قزل اوزن روانه می شود.وی به برداشت حداقلی کشاورزان شهرستان طارم از آب رودخانه قزل اوزن اشاره کرد و افزود:شهرستان طارم از منابع آب زیرزمینی برداشت چندانی ندارد و اگر سال گذشته با پیگیریهای مسئولین استانی و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان رهاسازی آب از سد آیدوغموش آذربایجان شرقی صورت نمی گرفت،کشاورزان این منطقه با چالش بزرگی روبرو می شدند.فرماندار شهرستان طارم بر تامین آب پایدار برای عمران و آبادانی شهرستان طارم تاکید نمود.

شایان ذکراست در ادامه این جلسه، اعضاء به بیان پیشنهادات و دیدگاههای خود در خصوص راهکارهای کاهش مصرف آب و حفظ وصیانت از منابع آب زیرزمینی پرداختند.

 

کد خبر: 1174
  تاریخ خبر : 20 فروردین 1397
  آخرین به‌روزرسانی : 20 فروردین 1397
 کارشناس روابط عمومی
 1445
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 25
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 2,293
  • بازدید دیروز : 2,040
  • کل بازدید : 6,386,402
  • آخرین به روزرسانی : 30 فروردین 1403 11:55:11
  • شناسه IP شما : 13.58.247.31

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000