|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بیست و ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان به ریاست استاندار زنجان برگزار شد.

بیست و ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان به ریاست استاندار زنجان برگزار شد.

بیست و ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان به ریاست استاندار زنجان و با حضور دادستان ، اعضای شورای تامین و سایر مدعوین این شورا و با دستور کار؛ 1- ارائه گزارش بارندگی و میزان ذخایر سدها و عملکرد و اقدامات انجام شده در قالب طرح احیا و تعادل بخشی تا پایان سال 96و برنامه عملیاتی در سال 1397توسط شرکت آب منطقه ای 2-تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی در استان3- ارائه گزارش سازمان جهاد کشاورزی از آخرین وضعیت اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و برنامه های آن سازمان در سال 1397، 4-طرح موضوع نامه شماره 1089/ش 1397/1/22 معاون وزیر و رییس سازمان جهاد کشاورزی کشور با موضوع طرح مسایل مرتبط با آبزی پروری در جلسات کارگروه سازگاری با کم آبی و پنجمین مورد رسیدگی به سایر موارد و موضوعات مرتبط با جلسه در محل سالن جلسات امام علی(ع) استانداری زنجان برگزارشد.

در ابتدای این جلسه ،مهندس رضاپور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان و دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان، با ارایه گزارشی از میزان بارندگی استان در سال آبی جاری اظهارداشت: میزان بارندگی های استان 196 میلی متر بوده که در مقایسه با سال گذشته 9.5 درصد منفی و در مقایسه با متوسط بلند مدت 17 درصد کاهش را نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در ادامه گزارشی از وضعیت آب پشت سدهای استان ارایه نمود و افزود:سد تهم که تامین کننده آب شرب شهر زنجان است،در مقایسه با سال گذشته 18 درصد کاهش دارد.این سد امسال 48 درصد از مخزن آن   پر می باشد که سال گذشته در این تاریخ 59 درصد آب در مخزن این سد موجود بود.وی در خصوص سد گلابر گفت: در این سد 52 درصد آب در پشت مخزن آن موجود می باشد که نسبت به سال گذشته 5 درصد منفی را نشان می دهد.سد کینه ورس که 9 سال از آبگیری آن می گذرد 98 درصد حجم مخزن آن پر است و با بارندگی های پیش رو امکان سر ریز آن وجود دارد.سد تالوار 65 میلیون مترمکعب آب پشت سد آن وجود دارد. حجم کل مخزن این سد500 میلیون متر مکعب است که با برداشت های بی رویه ای که متاسفانه در بالادست سدتالوار صورت می گیرد بعداز نزدیک چهار سال آبگیری 13 درصد مخزن این سد پر می باشد.

مهندس رضاپور، سپس به اقدامات شرکت آب منطقه ای زنجان در خصوص اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی و حفاظت و حراست از منابع آب زیرزمینی استان مطالبی ارایه کرد و گفت: این شرکت از سال 90 بصورت ویژه اقدام به جلوگیری از اضافه برداشت منابع آب استان نموده که در این راستا در مجموع حدود 2654 حلقه چاه غیرمجاز را تا پایان سال 95 پر و مسلوب المنفعه نموده است. وی افزود: از 349 حلقه چاه مجاز هم که دارای اضافه برداشت بودند جلوگیری بعمل آمده که در مجموع این دو اقدام مهم حدود 192 میلیون متر مکعب آب در سفره های زیرزمینی ذخیره شده است.رضاپور ادامه داد که؛ در سال 96 نیز 426 حلقه چاه غیر مجاز و از ابتدای سالجاری تا پایان فروردین ماه نیز این شرکت موفق شده با همکاری و هماهنگی مراجع قضایی ،نیروی انتظامی استان، فرمانداران ،بخشداران، شوراها و دهیاریها و دیگر دستگاههای اجرایی حدود 76حلقه چاه غیر مجاز را در سطح استان پر و مسلوب المنفعه نماید.رضاپور گفت: در مجموع 3133 حلقه چاه فاقد پروانه از گردونه برداشت های بی رویه و غیرمجاز خارج شده اند و ادامه انسداد چاههای غیرمجاز توسط 13 واحد گشت و بازرسی در دست پیگیری و اقدام می باشد. وی ادامه داد؛ این شرکت از طریق اجرای طرحهای تغذیه مصنوعی توانسته بطور متوسط سالانه حدود 45 میلیون متر مکعب آب وارد سفره های آب زیرزمینی نماید. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در این جلسه پیشنهاداتی نیز در راستای اهمیت دادن به مقوله آب و گذر از بحران کنونی به این شرح ارایه نمود؛ 1-  ضرورت اخذ هزینه های آب مصرفی  بر اساس ارزش ذاتی و اقتصادی آب 2- تسریع در فرآیند رسیدگی  و صدور احکام در پرونده های مربوط به تخلف در بخش آب 3- تسریع در فرآیند  اخذ خسارت وارده به آبخوان با دستور قضایی با رویکرد جلوگیری از تداوم تخلفات 4- افزایش آگاهی های عمومی کشاورزان در زمینه تبعات اضافه برداشت ها و برداشت های غیر مجاز از منابع آب زیر زمینی و سطحی از طریق رسانه های جمعی و گروهی 5- به منظور حفظ و حراست از منابع آب زیر زمینی و سطحی وپایداری سرزمین تعامل و همکاری تمامی دستگاههای اجرایی ضرورت دارد،  6- با توجه به محدودیت شدید نقدینگی خزانه داری کل کشور و عدم تخصیص اعتبارات مصوب سال جاری و به منظور اجرای تعهدات و ماموریت های شرکت در زمینه طرح تعادل بخشی ضرورت دارد دستگاههای دارای بدهی به شرکت تعهدات خود را انجام دهند. 7- ضرورت ایجاد اشتغال جایگزین برای اهالی کشاورزان شهرستانها و روستاها 8- ضرورت تدوین و اجرای برنامه الگوی کشت و ترکیب کشت  با رویکرد سازگاری با کم آبی9- برنامه عدم کاشت و کاهش مصرف در سایر بخش ها تا حد 20 درصد 10- راه اندازی پلیس آب برای برخورد با حمل و نقل آب با تانکر یا روش های دیگر، در این جلسه مطرح شد.

 

حجت الاسلام حسن مظفری، دادستان زنجان نیز در این جلسه ضمن قدردانی از مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان برای پیگیری جدی مسله بحران آب در استان و تشکیل چنین جلساتی تصریح کرد: همه ما مسئول هستیم، تا این وضعیت را ساماندهی و مدیریت کنیم.وی به برخورد قانونی با متخلفین منابع آبی اشاره کرد و افزود:با تمام توان در این خصوص اقدام خواهیم کرد و همه مسئولان اجرایی و انتظامی استان نیز بدلیل ملموس بودن خطر کمبود آب پای کار هستند و در این راستا دوشادوش شرکت آب منطقه ای زنجان تا حصول نتیجه نهایی، حرکت خواهند نمود. وی در مورد آبیاری کشتزارها از فاضلاب شهری گفت: این آب که در زنجانرود جاری است برای بهداشت شهروندان خطر دارد بنابراین همه مسئولان و متولیان این حوزه که با سلامت مردم سر و کار دارد باید تا رفع این مشکل موضوع را پیگیری کنند.

حجت الاسلام مظفری یادآوری کرد: چرا قانونگذاران، قانونی را در سال 89 تصویب کردند که در آن دارندگان چاه های فاقد پروانه ای که قبل از سال 85 حفر شده، می توانند صاحب پروانه بهره برداری شوند.

وی ادامه داد که؛ بعد از تصویب این قانون، مردم برای قرار گرفتن در لیست دریافت پروانه، شبانه به باغ ها و زمین های خود مراجعه و چاه غیرمجاز حفر کردند.

حجت الاسلام مظفری تصریح کرد: این مسئله کمر کشور در حوزه آب را شکست و سبب شد کشاورزی به طور غیر اصولی افزایش یابد و بحران کنونی آب بوجود آید.

اسدالله درویش امیری استاندار زنجان نیز در بیست و ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان زنجان افزود: باید برای مدیریت و برنامه ریزی درباره استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب در صنایع استان، کارگروه ویژه ای تشکیل و موضوع به طور کامل بررسی و تبیین شود.

وی اظهار کرد: صنعتگران زنجان ضمن آینده نگری نباید دنبال استفاده از راحت ترین روش در آب مصرفی باشند، متولیان صنعت و آب استان باید به نحوی آگاه سازی کنند که تولیدکنندگان مجاب شده و این موضوع را بپذیرند.

استاندار زنجان یادآور شد: بخش زیادی از خط لوله آب آشامیدنی استان دارای تاسیسات فرسوده است و در بخش کشاورزی هم خیلی از آبیاری ها به طور غیرمکانیزه انجام می پذیرد.

وی اظهار کرد: فضای عمومی کشور و استان همراه مسئولان برای برخورد با متعرضان به آب های زیرزمینی و سوءاستفاده کنندگان از این آب ها هستند، پس باید این فرصت را غنیمت شمرد.

درویش امیری با اشاره به لزوم تسریع در رسیدگی به امور چاه های غیرمجاز، گفت: از دادستان زنجان درخواست می کنیم تا یک شعبه ویژه برای این موضوع مهم تشکیل بدهند.

وی افزود: منابع آبی کشور محدود است و باید این منابع را به نحو احسن مدیریت کنیم تا آیندگان نیز از این منابع بهرمند شوند.

استاندار زنجان با اشاره وضعیت نامناسب خانه های جنوب شهر منتهی به زنجانرود، تاکید کرد: معاونت عمرانی استانداری در یک دستور کار مشخص، وضعیت رطوبت خانه ها، میزان آب های سطحی و فاضلاب موثر در ایجاد مشکلات این منطقه را مشخص کند.

استاندار زنجان تصریح کرد: اگر امروز برای منابع آبی زنجان برنامه ریزی نکنیم، وضعیت کشاورزان اصفهان و یزد در انتظار ما خواهد بود.


 
کد خبر: 1191
  تاریخ خبر : 5 اردیبهشت 1397
 کارشناس روابط عمومی
 647
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 14
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 1,933
  • بازدید دیروز : 2,668
  • کل بازدید : 6,379,651
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 14:29:17
  • شناسه IP شما : 3.145.63.136

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000