|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مهندس گرانمایه،عضو اصلی هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای زنجان در گفتگو با خبرنگارصدا و سیما گفت:

در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باید در حفظ ومدیریت منابع آب استان تلاش حداکثری وهمگانی به صورت پذیرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،مهندس منصور گرانمایه عضو اصلی هیئت مدیره این شرکت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار صدا و سیمای مرکز زنجان اظهار داشت:برای بررسی پایداری منابع آب هر منطقه میزان مصرف آن منطقه مورد بررسی قرار می گیرد تا با دستیابی به یک استاندارد، تصمیمات راهبردی براساس آن اتخاذ گردد.

گرانمایه افزود: در سطح دنیا استانداردی برای مصرف آب تجدید پذیر وجود دارد، به این صورت که اگر میزان برداشت آب از منابع تجدید شونده تا 20 درصد باشد شاهد شرایط پایدار، 40تا درصد باشد شاهد شرایط قابل تحمل و در صورتی که بیش از 40 درصد باشد وارد شرایط تنش آبی خواهیم شد، تصریح کرد: اما اگر برداشت آب از منابع تجدید شونده بیش از 60 درصد باشد وارد بحران آبی می‌شویم، این در صورتی است که نسبت مصرف آب در کشور نسبت به پتانسیل تجدید شونده 86 درصد است، بنابراین ما در مرحله بحران آب هستیم و اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده با تبعات بسیار سنگین آن روبرو خواهیم شد.

وی با تشریح بارندگی های سالجاری افزود با اشاره به اینکه در حال حاضر 609دشت و مخزن زیرزمینی در سطح کشور وجود دارد که از آن تعداد 350 دشت به دلیل افت آبهای زیرزمینی ممنوعه گردیده افزود: از 7 دشتی که در استان نیز تعریف شده است، 5 دشت آن در وضعیت بحرانی به سر می برند که سطح تراز آبهای زیرزمینی در این دشت ها بطور متوسط سالانه 77 سانتی‌متر پایین می رود ولذا با ادامه این روند فرونشت دشتها در 10 تا 15 سال آینده دور از انتظار نیست که به آن  زلزله خاموش  نیز میگویند. بنابراین باید با بهره‌برداری درست و اصلاح الگوهای  مصرف دربخش های مختلف بویژه کشاورزی،از ادامه این روند خطرناک جلوگیری شود.

عضو اصلی هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای زنجان با مقایسه میزان مصرف آب استان با کشور و جهان اظهارکرد: مصرف کشاورزی در کل دنیا 70 درصد در ایران 90 درصد و در استان زنجان 84 درصد می باشد و دراین خصوص علاوه بر ممانعت از توسعه کشاورزی باید مصارف آب نیز در این بخش تا حد معقول کنترل و با تغییر الگوی کشت صرفه جویی های لازم انجام شود.

گرانمایه ادامه داد: در بخش صنعت میزان مصرف در دنیا 23درصد،ایران 1.5 درصد و در این استان 8 درصد است که نشاندهنده گرایش استان به سمت صنعتی شدن می باشد .

وی به بخش شرب و بهداشت نیز اشاره کرد و افزود: در این بخش در دنیا مصرف 7 درصد،مصرف کشوری 8.5 درصد و سهم این استان قریب به 7.5درصد می باشد که این موضوع می طلبد همشهریان وهم استانی های عزیز با توجه به محدودیت منابع آب شرب(آب با کیفیت ) ، صرفه جویی لازم را در این حوزه بعمل آورند.

وی به  رویکرهای راهبردی دستگاههای ذیربطدر مصرف آب  (وزارت نیرو،جهادکشاورزی و صنعت ، معدن و تجارت) در خصوص اجرایی شدن سیاست های اقتصادمقاومتی اشاره نمود و گفت: وزارت نیرو در این خصوص با تغییر رویکرد ازمدیریت عرضه به مدیریت تقاضا ،وزارت جهاد کشاورزی با افزایش عملکرد در واحد سطح وافزایش تولید به ازای هرواحد آب مصرفی ضمن  وممانعت از توسعه افقی در بخش کشاورزی وهمچنین کنترل آب مجازی محصولات زراعی وارداتی یا صادراتی  و وزارت صنعت و معدن و تجارت با انتقال صنایع آب بر به  سواحل آب های آزاد و عدم استقرار آنها در زمین های مجاور شهرهای بزرگ، هریکم بنوعی در مدیریت بحران آب موظف شده اند.

وی اقدامات وزارت نیرو در بخش مدیریت عرضه آب را تشریح کرد و افزود: در این خصوص این وزارتخانه به دو شرکت مادرتخصصی "شرکت مدیریت منابع آب ایران و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ماموریت های جداگانه ای داده تا به رسالت خود عمل نمایند.

وی گفت در این رابطه شرکت های آب منطقه ای اقدام به تجهیز نقاط مصرف در شبکه آب های سطحی (شبکه های آبیاری و برداشت های مستقیم) به ابزارهای اندازه گیری و تحویل حجمی آب در زمان و مکان مورد نیاز بخش کشاورزی ،تجهیز چاههای دارای پروانه بهره برداری به کنتورهای هوشمند حجمی آب و برق و در نهایت مسلوب المنفعه نمودن چاههای فاقد پروانه بهره برداری (حذف تسهیلات سوخت و برق یارانه ای) نمو ده اند.

گرانمایه مسئولیت شرکت های آب و فاضلاب در این خصوص را که از سوی وزارت نیرو ابلاغ شده ،حذف آب های بدون درآمد با اصلاح شبکه آبرسانی داخل شهرها، توسعه فناوری های نوین و تجهیزات کاهنده مصرف آب در مصارف آب شهری  و تدوین الگوی مصرف شرب و اخذ مجوز جهت جریمه پرمصرف ها عنوان نمود وافزود بهترین راه برای مقابله با  بحران پیشگیری است که نیازمند مشارکت همگانی است.

کد خبر: 1233
  تاریخ خبر : 29 خرداد 1397
 کارشناس روابط عمومی
 628
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 17
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 1,784
  • بازدید دیروز : 3,242
  • کل بازدید : 6,375,011
  • آخرین به روزرسانی : 28 فروردین 1403 13:15:43
  • شناسه IP شما : 3.144.42.196

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000