|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، در چهارمین روز هفته صرفه جویی در مصرف آب در گفتگو با خبرگزاری موج رسا گفت:

استان زنجان در حال حاضر در بحران آب قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،مهندس رضاپور در چهارمین روز از هفته صرفه جویی در مصرف آب در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری موج رسا اظهار کرد: هفته اول تیر، هم زمان با شروع فصل تابستان، هفته صرفه جویی در مصرف آب نام گذاری شده است. آب، این سرچشمه زندگی را خداوند به اندازه نیاز و کفاف موجودات زنده آفریده است، چنان که خود می فرماید: «ما همه چیز را به اندازه آفریدیم» و این کلام الهی به اهمیت صرفه جویی در مصرف این مایه حیات تاکید می نماید.

رضاپور در ابتدای سخنان خود از وضعیت بارندگی در استان مطالبی ارایه نمود و اظهارداشت:از ابتدای سال آبی جدید "مهر ماه سال 1396"تا کنون متوسط  بارندگی در سطح استان 321میلیمتر بوده است که نسبت به سال آبی گذشته  23درصد و  نسبت به آمار بارندگی دراز مدت 5/7 در صد افزایش را نشان می دهد .

وی افزود:هرچند در شش ماهه دوم سال گذشته با کاهش بارش ها خصوصا بارش برف مواجه بودیم لیکن باجبران میزان بارش در ماههای فروردین و بخصوص اردیبهشت ماه سال جاری ، شاهد افزایش دبی رودخانه ها شدیم.

رضاپور ادامه داد: متوسط سرانه مصرف شرب و بهداشت در استان زنجان 287 لیتر در شبانه روز است در حالیکه متوسط مصرف استاندارد جهانی حدود157لیتر می باشد و این اضافه مصرف 130 لیتری بایدکاهش یافته و  فرهنگ مصرف بهینه باید نهادینه گردد . مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان،اقدامات آب منطقه ای را بیشتر در کنترل برداشت آب در بخشهای کشاورزی و صنعت دانست و تصریح کرد:در راستای احیای طرح احیاءو تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، برنامه نصب کنتورهای هوشمند و پر و مسلوب المنفعه نمودن چاههای غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز از اهم برنامه های این شرکت بوده که در این رابطه علی رغم کمبود اعتبارات ، فعالیتهای مهمی شامل تامین 13 گروه گشت و بازرسی در استان، پر و مسلوب المنفعه نمودن تعداد  428  حلقه چاه غیرمجاز با حجم صرفه جویی 25.69 میلیون مترمکعب ،جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز و پروانه دار به تعداد 26 حلقه با حجم صرفه جویی 1.79 میلیون مترمکعب ،اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری به تعداد 214 فقره، توقیف  دستگاه حفاری و تجهیزات حفاری غیرمجاز به تعداد 20 دستگاه ، نصب کنتورهای حجمی هوشمند به تعداد 190 دستگاه و پلمپ چاههای غیرمجاز به تعداد 195 حلقه در سال 96 انجام گرفته است.

مهندس رضاپور در رابطه با مصرف آب در بخش کشاورزی و ارایه راهکارهای لازم مطالبی بیان داشت و افزود:در این بخش موضوعات مهمی که باید پیگیری گردد بدین شرح می باشد: 1- استفاده از فن آوریهای نوین در اجرای سیستم های آبیاری و بهبود راندمان آبیاری 2ـ اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره برداری آب بخصوص احداث مجتمع های گلخانه ای نوین ، اصلاح بذر و نهال برای محصولات کم آب طلب ، تغییر روشهای کاشت بخصوص کاشت نشائی و ... 3ـ افزایش بازده اقتصادی آب با کشت محصولات کم آب طلب و قیمت بالا ، تنظیم بازار ، صادرات با ارزش افزوده بالا ، انبارداری مناسب و جلوگیری از اتلاف محصولات کشاورزی از مزرعه تا توزیع و مصرف،لازم بذکر است حدود 25 % محصولات کشاورزی "سالانه حدود 20 میلیارد دلار" در مرحله تولید تا مصرف از بین می رود.لازم به ذکر است سهم کشاورزی در اشتغال 18% است ولی بیش از 90% مصرف آب را به خود اختصاص داده است و طبق آمار فائو راندمان ما در این بخش فقط 32% می باشد در حالیکه برخی کشورها تا 90% در این بخش ،راندمان دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در خصوص موضوع فروچاله و فرو نشست توضیحاتی ارایه داده و گفت: این دو مقوله در علم زمین شناسی جدا از هم می باشد ، آنچه که در کشور و استان در ارتباط با منابع آب اهمیت بالایی دارد موضوع فرونشست زمین می باشد که در اثر افت آبهای زیرزمینی ایجاد می گردد و این به این صورت است که، سطح زمین بصورت بطئی و تدریجی در سطح بسیار وسیع و حتی یک دشت نشست نموده و پایین می رود که مرگ آبخوانها را در پی خواهد داشت .

وی افزود: فرو چاله یک اتفاق زمین شناسی نقطه ای بوده که ممکن است به منابع آبی ارتباط داشته باشد یا اینکه موجب ایجاد گودال با ابعاد مختلف در یک منطقه خاص شود.

رضاپور در ادامه به خطرناک بودن فروچاله ها در داخل دشتها و آبخوانهای آبرفتی اشاره کرد و گفت: آنچه که در طارم و در روستای کلوئیم اتفاق افتاده فروچاله با ابعاد کوچک و در نقطه ای که اصولاً فاقد آبخوان و آب زیرزمینی می باشد واقع شده است. وی تصریح کرد: این منطقه تحت تاثیر نوسانات آب رودخانه قزل اوزن بوده و آبرفت در منطقه یاد شده کمتر از 10 متر ضخامت داشته و انحلال مواد موجود در رسوبات آبرفتی رودخانه ظاهر شده و منطقه یاد شده در نقطه ورودی شهرستان طارم و با کمترین بحران آبی و در سال 96 حادث شد که بدلیل رهاسازی آب از سد آیدوغموش فاقد هرگونه بحران کمبود آب بود.

وی در ادامه افزود: تعمیم این پدیده به بحران آب در کل استان نمی تواند صحیح باشد زیرا برای فرونشست زمین در استان به مطالعات دقیق نیاز می باشد .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در رابطه با موضوع بحران آب در استان اظهار نمود: در حال حاضر استان در بحران آب قرار دارد و اکثر رودخانه های اصلی استان در ماههای پایانی سال آبی و تابستان خشک شده و جریان آب سطحی محدود به جریان زیر قشری و گاهاً با کیفیت نامناسب می گردد.

رضاپور در خصوص آبهای زیرزمینی نیز مواردی بیان داشت و افزود: آبخوانها با افت متوسط 77 سانتی متری در سال مواجه می باشد که در طول سالهای گذشته آب زیرزمینی در بعضی از دشتها بیش یک متر افت داشته که حاکی از بحران آب بوده و در صورت عدم رعایت تعادل در برداشت ، موضوع روز به روز حادتر و وخیم ترخواهد شد.

رضاپور گفت: دو دلیل اصلی این وضعیت تغییرات اقلیمی را گرم شدن و افزایش تبخیر ، کاهش بارش  و تغییر نوع بارش (بخصوص کاهش شدید بارش برف) و دلیل دوم افزایش بهره برداری و برداشت بی رویه از منابع آب بدون توجه به محدودیت آن دانست  یعنی "عدم سازگاری با شرایط خشکسالی و کم آبی" . مهندس رضاپور در پاسخ به سئوالی در خصوص وضعیت عملیات عمرانی سد مشمپا و اینکه آیا برای تکمیل این پروژه برنامه ای در دست اجراء می باشد اظهار کرد: در صورت تامین اعتبارات از طریق فاینانس داخلی و خارجی ، عملیات اجرایی این سد میتواند تا 3 سال دیگر به پایان برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در مورد آب ذخیره‌شده پشت سدها گفت : از ابتدای مهر ماه سال 96 تا کنون حجم آب مخزن سد تهم 42 میلیون مترمکعب برآورد شده در حالی که حجم مخزن این سد در مدت مشابه سال گذشته49 میلیون مترمکعب بود.وی با اعلام اینکه سد تهم مهمترین منبع تأمین‌کننده آب شرب زنجانی‌ها است تصریح کرد: آب این سد 14 درصد کاهش یافته و ادامه این روند تأمین آب آشامیدنی شهر را در آینده با مشکل روبه‌رو می‌کند.

رضاپور آب پشت سد گلابر  را 61 میلیون مترمکعب برشمرد و گفت: حجم مخزن این سد نیز سال گذشته 62 میلیون مترمکعب بود که 1 درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: حجم مخزن سد کینه‌ورس، وجود آب به‌اندازه 16 میلیون مترمکعب را نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده است و اکنون کاملا پر می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان حجم مخزن سد تالوار در سال گذشته را 67 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: آب این سد با افزایش 28 درصدی به 85 میلیون مترمکعب رسیده است.

رضاپور در پایان سخنان خود به احداث سد بلوبین در جهت تامین آب شرب شهری و روستایی شهرستان ایجرود اشاره کرد و افزود: قسمت عمده ای از نیازهای شرب شهرستان بصورت پایدار در افق دراز مدت از این سد تامین خواهد شد و در حال حاضر منابع آب زیرزمینی نیازهای شهرستان را تامین می کند.

کد خبر: 1236
  تاریخ خبر : 4 تیر 1397
  آخرین به‌روزرسانی : 9 تیر 1397
 کارشناس روابط عمومی
 911
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 26
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 3,367
  • بازدید دیروز : 4,376
  • کل بازدید : 6,402,997
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 12:55:32
  • شناسه IP شما : 18.216.239.46

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000