|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری اولین جلسه استانی کارگروه سیل و مخاطرات آب ، برق و فاضلاب استان در شرکت آب منطقه ای زنجان

برگزاری اولین جلسه استانی کارگروه سیل و مخاطرات آب ، برق و فاضلاب استان در شرکت آب منطقه ای زنجان

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، اولین جلسه استانی کارگروه سیل و مخاطرات آب و برق و فاضلاب با حضور مهندس باقری ، مدیر کل مدیریت بحران استان ،مهندس رضاپور، مدیر عامل این شرکت و کلیه اعضا کارگروه در سالن شهید شهریاری شرکت برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه، مهندس گرانمایه دبیر این کارگروه ضمن بیان دستور جلسه،به ارائه گزارش تحلیلی از وضعیت استان در بخش آب پرداخت.

وی با اشاره به قرار گرفتن استان در 83درصد از حوزه قزل اوزن و ممنوعه بودن 49درصد از دشت های استان ، در خصوص وضعیت رودخانه ها ، جانمائی سدهای اجرائی و بهره برداری شده ، ایستگاههای بارانسنجی ،ایستگاههای تبخیر سنجی و ایستگاههای هیدرومتری به تفکیک درجه توضیحات مبسوطی ارائه داد.

دبیر کارگروه در ادامه به ارائه گزارش از سیلاب سال 94، سیلاب سالجاری و آمار مقایسه ای از بارندگیهای سال پرداخت و اظهار داشت بارندگی ها نسبت به سال گذشته  8/42افزایش یافته است.

سپس با توضیح در خصوص آمار و حجم روان آب ها در سطح محدوده مطالعات استان ، میزان رواناب سالجاری را 4/769 میلیون متر مکعب بیان نمود در حالیکه رواناب سال قبل 5/424 میلیون مترمکعب بود.

وی با تشریح آمار پیک سیلاب و بعد از سیلاب در ایستگاههای استان ، به بیان وضعیت قزل اوزن در 18 فروردین 98پرداخت . سپس گزارش دوره ای از وضعیت کلی سدها ی استان ارائه نمود.

گرانمایه با اشاره به لیست رودخانه های سیل خیز استان،میزان نیاز به اجرای سیستم هشدار سیلاب جهت 117کیلو متر رودخانه را 000/15 میلیون ریال اعلام کرد.

سپس به اقدامات پیشگیرانه شرکت در مواجهه با سیلاب و مانورهای انجام شده پرداخت و در پایان با ارائه گزارش تصرفات بستر و حریم رودخانه های استان به تصرف 000/59000 متر مربع از بستر و 000/700/8 متر مربع از حریم اشاره نمود و نیاز اعتباری جهت کاهش تصرفات را 370/938 میلیون ریال عنوان کرد.

در ادامه مهندس مصطفوی ،رئیس گروه مطالعات آبهای سطحی شرکت ، گزارشی از فعالیت گروه آبهای سطحی دفتر مطالعات پایه منابع آب ارائه داد و جمع آوری ، انتقال ، کنترل و پردازش اولیه آمار و اطلاعات آبهای سطحی از شبکه آب و هواشناسی در سطح استان ، نگهداری و بهره برداری صحیح از شبکه سنجش و توسعه بهینه آن ، هدایت ، نظارت و ارزیابی عملکرد تکنسین های اندازه گیری و متصدیان قرائت اشل و ادوات وهیدرومتری 28ایستگاه رودخانه های استان در دوحوزه آبریز را اهم فعالیت های این گروه برشمرد.

سپس مهندس عباسی ، مدیر بهره برداری از تاسیسات آبی شرکت ،مشخصات سدهای استان را از نظر حجم ،ارتفاع ساخت و مدیریت تشریح کرد سپس به موقعیت سدها و وضعیت آبگیری آنها اشاره نمود و گفت ورودی سد تهم در سالجاری 8 برابر سال قبل افزایش یافته است. وی در خصوص اقدامات انجام شده در فروردین سالجاری و مدیریت مخزن و سیل در سد کینه ورس و نقش سدها در کنترل سیلاب توضیحات مبسوطی ارائه داد.

در ادامه مهندس قزلباش ،معاون طرح و توسعه شرکت به اقدامات پیشگیرانه در مواجهه با سیل در تاسیسات آبی در دست احداث شرکت، اشاره نمود و ناقص بودن عملیات خاکریزی بدنه سد ها ، باز نبودن مسیر پایین دست سدها در صورت رها سازی آب و تهدید روستاهای پایین دست ، عدم تکمیل تجهیزات هیدرو مکانیکال ، عدم تملک اراضی داخل مخزن ، کاهش مبانی طراحی مخزن سدها به دلیل کاهش آوردها ، تهدید سدها در حالت پر شدن سریع و سرریز برای اولین بار از نظر عملکرد سرریز و اتصال به جناحین ، کنترل پایداری خاکریزی سدها بدلیل افزایش سریع سطح آب در داخل مخزن ، سرریز شدن از تاج سد را از انواع موارد مخاطره آمیز یا در معرض خطر برای سدهای در حال ساخت دانست،سپس به تشریح اقدامات پیشگیرانه در این زمینه پرداخت.

مهندس باقری ، مدیرکل مدیریت بحران استان،سخنان و دیدگاههای خود را در زمینه سیلاب اخیر بیان کرد و گفت ، اقدامات بسیار خوبی در سطح استان با مدیریت خوب دکتر حقیقی صورت گرفت و از همه مدیران بخش دولتی و خصوصی که در این زمینه بسیج شده بودند، تقدیر و تشکر نمود.

وی به اعتبارات و تسهیلات پیش بینی شده برای تامین خسارت سیل زدگان اشاره نمود و گفت اعتبار آنها از محل مواد 10و 12 قانون تشکیل ستاد بحران تخصیص داده خواهد شد.

سپس با اشاره به مانورهای عملی انجام شده در سطح استان اظهار داشت که  با این کار نقاط ضعف و قوت فعالیت ها مشخص گردید و به دستور عالی ترین مقام اجرائی استان باید این مانورها در مدیریت بحران دائمی و مستمر باشد.

وی گفت :بحث سیل نشان داد که سدها نقش اساسی در مدیریت سیلاب ایفا میکنند و اگر سد مشمپا در زنجان و سد شهریار در آذربایجان شرقی تکمیل شده بود ، با ذخیره آب قزل اوزن در مخزن آن ، کسری آب چندین سال شهر زنجان و طارم تامین میشد.

باقری در راستای تامین نیاز آبی استان اظهار داشت : تکمیل سدهای نیمه تمام و مطالعه برای احداث سدهای مورد نیاز ، یکی از برنامه های آتی استان می باشد.

وی به بحث جلوگیری از ساخت و ساز های غیر مجاز در بستر رودخانه ها تاکید نمود و لزوم عملیات رفع تصرف تاسیسات غیر مجاز را در برنامه عملیاتی شرکت آب منطقه ای و سایر دستگاههای اجرائی مرتبط ضروری دانست و از کارگروه خواست تا یک برنامه عملیاتی سه ساله با برش یکساله بیش بینی نمایند و به استانداری ارسال کنند.

باقری پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی و انسداد چاههای غیرمجازبرای مقابله با خشکسالی آینده را قابل اهمیت توصیف کرد.

وی ضرورت مستند سازی حوادث و بلایای طبیعی را جهت تحلیل های بعدی بسیار مهم تلقی نمود.

در پایان مهندس رضاپور ضمن خوش آمد گویی به مهمانان،بارندگی امسال را در 51 سال اخیر بی سابقه دانست و گفت 23 استان از این نعمت الهی بهره مند شدند که 10 استان در معرض سیل بودند و این استان هم جزء 10 استان بود ولی حضور موثر ، فعال و هماهنگی ها با استانداری ، فرمانداری یا بخشداری ها و سایر دستگاههای مرتبط را موجب کاهش حادثه سیل دانست و این فعالیت های شبانه روزی را قابل تقدیر بیان کرد.

وی به حضور فعال پیمانکاران شرکت و استفاده از امکانات آنها در مواجهه با سیل اشاره کرد ه و تشکر نمود .

رضاپور تکمیل سد شهریار در آذربایجان شرقی و تکمیل سد مشمپا را در ذخیره آب مورد نیاز بسیار مهم عنوان نمود و به تجدید و بازنگری اهداف سدهای استان اشاره نمود.

سپس به رود باد یا جت استریم که شرایط بارندگی شدید یا خشکسالی شدید را موجب می شود اشاره نمود و به لزوم تخصیص اعتبار لازم برای آزاد سازی بستر رودخانه ها و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی و جلوگیری از ساخت و ساز های بی رویه در حاشیه رود خانه ها تاکید نمود.

رئیس کارگروه گفت : باید تقویت زیر ساخت های هواشناسی صورت گرفته و به فن آوری های مدرن مجهز گردند تا با پیش بینی های دقیق ، امکان اقدامات پیشگیرانه در مواجه با خشکسالی و ترسالی محقق گردد.

در پایان از زحمات دست اندرکاران در پیشگیری سیلاب اخیر با اهداء لوح تقدیر قدردانی شد و لوح تقدیر استاندار زنجان به مهندس رضاپور اهداء شد.

کد خبر: 1577
  تاریخ خبر : 30 اردیبهشت 1398
 کارشناس روابط عمومی
 445
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 32
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 2,626
  • بازدید دیروز : 2,153
  • کل بازدید : 6,393,656
  • آخرین به روزرسانی : 3 اردیبهشت 1403 17:01:39
  • شناسه IP شما : 18.217.220.114

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000