|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان خبر داد:

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان خبر داد:

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان گفت: با توجه به واقع شدن چاه‌های کشاورزی شرکت کشت و صنعت بنیاد خرم‌دره در دشت ابهر، پروانه بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی شرکت مذکور، مشابه همه چاه‌های کشاورزی دشت ابهر اصلاح و تعدیل شده است .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، مهندس اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه زنجان، در خصوص این‌که کشت و صنعت خرم‌دره معتقد است که آب‌ منطقه‌ای 30 درصد از میانگین برداشت آب چاه‌های این مجموعه را علی‌رغم تجهیز اراضی به سیستم آبیاری نوین کاهش داده است، اظهار کرد: به منظور تحقق مصوبات پانزدهمین جلسه شورای عالی آب کشور مبنی بر کاهش میزان برداشت چاه‌های کشاورزی تا حد آب قابل برنامه‌ریزی کشاورزی و ضرورت ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب زیرزمینی، همچنین مطابق ماده 35 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور (1400 - 1396) دولت مکلف است تا پایان برنامه به میزان 11 میلیارد مترمکعب نسبت به جبران کسری مخازن آبخوان‌های کشور اقدام کرده و در یک برنامه 20 ساله، کسری تجمعی مخزن آبخوان‌ها به میزان110 میلیارد مترمکعب را جبران کند .

افشاری ادامه داد: در همین راستا و پیرو ابلاغ برنامه عملیاتی احیا و تعادل‌بخشی دشت ابهر و مشخص شدن میزان آب قابل برنامه‌ریزی کشاورزی این دشت 133.08 میلیون مترمکعب، همچنین تصویب برنامه عملیاتی دشت مطابق بند یک مصوبات بیستمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان، پروانه بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی دشت ابهر (در صورت نیاز به اصلاح) ابتدا بر اساس آیین‌نامه مصرف بهینه آب کشاورزی و با هیدرومدول متوسط 0.7 لیتر برای هر هکتار اصلاح و سپس بر اساس ضریب تعدیل ابلاغی دشت ابهر به میزان 0.806 تعدیل شده است؛ به عبارتی حدود 19.4 درصد میزان برداشت مجاز چاه‌ها کاهش یافته است.

وی افزود: در واقع با توجه به واقع شدن چاه‌های کشاورزی شرکت کشت و صنعت بنیاد خرم‌دره در دشت ابهر، پروانه بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی شرکت مذکور مشابه همه چاه‌های کشاورزی دشت ابهر اصلاح و تعدیل شده است .

افشاری در ادامه در خصوص اخذ آب‌بها از واحدهای گاوداری شرکت کشت و صنعت خرم‌دره، افزود: پیرو ابلاغ معاونت وزیر در امور آب و آبفا و تاکید مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی تعرفه و خصوصی‌سازی مدیریت منابع آب ایران، از صنایع وابسته به کشاورزی که از محل تخصیص آب صنعت اقدام به اخذ تخصیص کرده‌اند، باید آب‌بها با تعرفه صنعتی محاسبه و دریافت شود. در همین راستا، از استان‌های همجوار از جمله قزوین، همدان، آذربایجان‌غربی و کردستان استعلام صورت گرفت و همه استان‌ها عنوان کردند که آب‌بهای مصرفی طبق دستورالعمل ابلاغی محاسبه و دریافت می‌شود. همچنین شرکت کشت و صنعت بنیاد از بابت سه حلقه چاه با مجموع تخصیص 50 لیتر در ثانیه، از مجموع مبلغ آب‌بهای مصرفی خود تاکنون صرفا قبض آب‌بهای مربوط به یک دوره از سه حلقه چاه را واریز کرده و هیچ واریزی دیگری نداشته است .

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا کشت و صنعت خرم‌دره برای راه‌اندازی واحد تولید خوراک دام و دریافت مجوز از آب‌منطقه‌ای درگیر بروکراسی اداری شده است، تصریح کرد: کشت و صنعت بنیاد برای اولین‌بار در 25 بهمن‌ماه پارسال در خصوص تامین آب مورد نیاز طرح به میزان 1000 مترمکعب استعلام کرد و در اسفندماه همان سال عدم امکان تامین آب به این شرکت ابلاغ شد. البته مدیریت شرکت کشت و صنعت بنیاد طی نامه‌ای به سازمان جهادکشاورزی اذعان کرده است که واحد تولیدی خوراک دام نیاز به آب ندارد و در محوطه دامپروری واقع شده است، در حالی که این محوطه دارای امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی، حمام، فضای سبز و آب شرب است.

وی یادآور شد: برای مشخص شدن میزان آب مورد نیاز واحدهای موجود، خردادماه امسال طی نامه‌ای استعلام از سازمان نظام مهندسی صورت گرفت و جوابیه آن سازمان نیز به این شرکت واصل شد که در مورد واحد دامداری، فاقد مستندات و سوابق پاسخ داده شده است .

افشاری خاطرنشان کرد: به کارشناس رابط کشت و صنعت بنیاد این موضوع اطلاع‌رسانی شده است که نسبت به ارائه جواز تاسیس دامداری اقدام کند ولی تاکنون اقدامی از طرف کشت و صنعت بنیاد صورت نگرفته است. در نهایت پس از تعیین تکلیف آب مورد نیاز واحدهای موجود، پاسخ استعلام مذکور نیز بر همان اساس داده خواهد شد .

کد خبر: 1627
  تاریخ خبر : 24 تیر 1398
 کارشناس روابط عمومی
 444
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 18
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 1,829
  • بازدید دیروز : 4,351
  • کل بازدید : 6,383,898
  • آخرین به روزرسانی : 30 فروردین 1403 11:55:11
  • شناسه IP شما : 3.141.244.201

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000