|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان در میزگرد ایرنا مطرح کرد؛

بحران آب جدی است، همه نهادها در مدیریت منابع آب دخیل هستند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان ،مهندس یوسف رضاپور مدیرعامل این شرکت در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) زنجان که برخی از مسئولان و کارشناسان حوزه آب کشاورزی نیز حضور داشتند گفت: موضوع کمبود آب و لزوم مدیریت منابع آبی باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد و مدیریت جامع آب از تولید تا مصرف و ارایه راهکاری مناسب برای پیشگیری از هدر رفت منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از مصرف بی رویه این مایه حیاتی الزامی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان ،مهندس یوسف رضاپور مدیرعامل این شرکت در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) زنجان که برخی از مسئولان و کارشناسان حوزه آب کشاورزی نیز حضور داشتند گفت: موضوع کمبود آب و لزوم مدیریت منابع آبی باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد و مدیریت جامع آب از تولید تا مصرف و ارایه راهکاری مناسب برای پیشگیری از هدر رفت منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از مصرف بی رویه این مایه حیاتی الزامی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان بیان کرد: آب موضوعی حاکمیتی بوده و همه نهادها در مدیریت آن دخیل هستند و  مسئولان و فعالان محیط زیستی بحث کمبود آب را در سخنرانی ها و مصاحبه هایشان مطرح می کنند و این به علت وجود بحران آب در ایران است.

مهندس رضاپور گفت: طبق آمار وزارت نیرو بعد از شروع دوره جدید خشکسالی در ایران، از سال 79 تا 93 میزان آب های قابل برنامه ریزی برای مصرف، از 124 میلیارد مترمکعب به 88 میلیارد مترمکعب کاهش یافته و طبق استاندارد باید 40 درصد از این آب مصرف می شد، ولی در ایران بیش از 100 درصد مصرف می شود.

وی با بیان اینکه خشکسالی از سال آبی 78 – 77 در کشور شروع شده است، تاکید کرد: با ادامه خشکسالی، متوسط آمار بلند مدت بارندگی( از سال 1342) از 351 میلی متر تا سال 77، به 315 میلی متر در استان کاهش یافته است.رضاپور از وضعیت نامناسب مصرف آب های سطحی و زیرزمینی در کشور خبر داد و افزود: بحران آب باعث به خطر افتادن پایداری سرزمینی شده است و استمرار آن از نظر کمیت و کیفیت کشور را با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با تاکید بر ضرورت توسعه نیافتن بخش کشاورزی در استان و کشور در سال های آتی، تاکید کرد: در حال حاضر امنیت انرژی در سطح کشور مهم تر از موضوع امنیت غذایی است و از اهمیت بالاتری برخوردار است.
رضاپور عنوان کرد: برای جلوگیری از افزایش بحران در حوزه راهبردی آب، روش های کشاورزی هم با برنامه ریزی واقعی باید اجراء شود.

وی به ناقص اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه ها در کشور و انحراف از هدف اصلی آن اشاره و خاطرنشان کرد: اصل موضوع هدفمندی برای مدیریت مصرف انرژی در کشور بود، اما آنچه که در عمل شاهد آن بودیم چیزی غیر از آن برنامه ریزی ها بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با انتقاد از رایگان بودن استفاده از آب زیرزمینی برای کشاورزان، گفت: این موضوع باعث شده تا ارزش راهبردی ترین عامل حیات در کشور برای مردم پنهان بماند.

رضاپور اظهار کرد: رایگان بودن آب باعث شده است تا کشاورز خود را مقید به صرفه جویی و استفاده از روش های نوین کشاورزی و الگوی کشت مناسب نکند، چرا که محدودیتی در استفاده از منابع آبی ندارد و تا سفره های زیرزمینی پر آب باشد، کشاورزی وی هم وجود خواهد داشت.وی به ضرورت اعطای اعتبارات لازم برای اصلاح امور کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی استان اشاره و تاکید کرد: اگر این سازمان اعتباری از دولت برای اصلاح این امور دریافت نکند، نباید انتظار داشت تا نوع آبیاری، الگوی کشت و مسائل مشابه آن در کشاورزی تغییر یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان به ضرورت فرهنگ سازی برای صرفه جویی واقعی در مصرف آب بخش کشاورزی در کشور اشاره و ابراز کرد: اگر سالانه بتوانیم فقط 0.5 درصد راندمان مصرف را بالا ببریم، بعد از 20 سال مجموع این بهره وری به 10 درصد در مصرف کشاورزی خواهد رسید.وی افزود: 10 درصد صرفه جویی در مصرف بخش کشاورزی معادل کل مصرف آب سایر بخش ها در کشور به شمار می آید و می توان منابع آب ایران را حفظ کرد.

رضاپور خاطرنشان کرد: برای تحقق صرفه جویی آب در بخش کشاورزی باید بسترها در کشور و استان آماده باشد، چرا که بدون ابزار نمی توان کاری از پیش برد و همه مسائل را تقصیر نوع مدیریت یک مدیر نهاد دولتی دانست.

وی به علل همخوانی نداشتن ماموریت ها و امکانات دستگاه های دولتی در حوزه آب اشاره و تاکید کرد: از آذر سال گذشته یک ریال هم برای تعادل بخشی آب به این شرکت اختصاص داده نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان درباره تعیین تعرفه واقعی برای آب مصرفی مردم گفت: تعیین تعرفه واقعی برای آب مصرفی مردم در بخش های مختلف، نقش اساسی بر رفتار مصرفی آنها می گذارد و باعث کاهش قابل توجه میزان مصرف خواهد شد.
رضاپور خاطرنشان کرد: رفتار مصرفی درستی از سوی مردم استان در بخش آب نداریم، به دلیل رایگان شدن و در جاهایی نزدیک به رایگان بودن آب بها باعث شده است تا قدر آب را ندانسته و در مصرف آن از اسراف کاران باشیم.

وی میانگین آب مصرفی برای تولید هر کیلوگرم هندوانه در ایران را نزدیک به 500 لیتر عنوان کرد و گفت: اگر فقط برای هر لیتر 100 ریال قیمت گذاری می شد، قیمت هر کیلوگرم هندوانه برای کشاورز 50 هزار ریال تمام می شد و هرگز برای هیچ کس مقرون به صرفه نبود تا محصولات پرمصرف آبی چون هندوانه را بدون برنامه ریزی و الگوی خاص بکارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان ابراز کرد: قیمت گذاری شاخصه مهمی در میزان صرفه جویی جامعه هدف شده و باعث کاهش سرعت در رفتن به سمت بحران آبی می شویم.وی تاکید کرد: به نظر می رسد تا زمانی که قیمت گذاری روی آب مصرفی در بخش کشاورزی توسط مجلس و دولت انجام نگرفته است، وضعیت مصرف آب در این بخش به همین منوال خواهد بود.

رضاپور بیان کرد: سالانه نزدیک به 460 میلیون مترمکعب آب، بیش از توان سفره های زیرزمینی زنجان به صورت غیرمجاز برداشت می شود.وی اضافه کرد: این در حالی است که سد تهم فقط 10 میلیون مترمکعب در سال، آب ذخیره سازی می کند، یعنی کشاورزان به اندازه 46 سد تهم در سال از عمق چاه های زنجان بدون مجوز آب استحصال می کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان به تبعات مصرف بی رویه آب های زیرمینی اشاره کرد و افزود: هم اکنون عمق چاه های زنجان به 200 متر می رسد و با سالی 77 سانتی متر پایین تر رفتن سفره ها تا 15 سال دیگر و با ادامه همین روند، وضعیت بدی از نظر آبی خواهیم داشت.وی به افزایش بیابان زایی و فرسایش خاک در کشور اشاره و تصریح کرد: سالانه 10 درصد به میزان بیابان های کشور اضافه می شود و این آمار بالایی در گسترش بیابان زایی در ایران است.

 

.

کد خبر: 790
  تاریخ خبر : 12 دی 1395
 کارشناس روابط عمومی
 1059
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 32
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 9,785
  • بازدید دیروز : 4,376
  • کل بازدید : 6,409,415
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 12:55:32
  • شناسه IP شما : 3.148.102.90

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000