|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در چهل و هشتمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان زنجان و سازگاری با کم آبی مطرح شد؛

آب چالش بزرگ امروز دنیا است/ حفاظت از منابع آبی موجود یک وظیفه عمومی است

چهل و هشتمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان،به ریاست استاندار زنجان و با حضور اعضای این شورا و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان بعنوان دبیر شورای حفاظت منابع آب استان در محل سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، در ابتدای جلسه، اسماعیل افشاری مدیرعامل این شرکت با ارائه گزارشی از سیمای منابع آب استان و مجموع بارندگی تا روز 5 آذر ماه سال آبی 1401-1402بی جدید، گفت: مجموع بارندگی تا 5 آذر ماه حدود 32 میلی متر است که نسبت به سال قبل 26 درصد منفی و نسبت به متوسط دوره آماری حدود 42.5 درصد کاهش را نشان میدهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در ادامه گزارشی از وضعیت آب پشت سدهای استان ارائه نمود و افزود: سد تهم که تامین کننده آب شرب شهر زنجان است،در مقایسه با سال گذشته 55 درصد کاهش دارد و این درحالی است که امسال 17درصد از مخزن این سد پر می باشد و سال گذشته در این تاریخ 38 درصد آب در مخزن این سد موجود بود.

وی به عملکرد طرح احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای زنجان در 8 ماه اول  سال 1401 اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: چاههای غیرمجاز استان در سالهای اخیر کاملا با رصد دقیق کارشناسان این شرکت مواجه است و از ابتدای سال تاکنون 112 حلقه چاه غیرمجاز در استان پر و مسلوب المنفعه شده است و با این کار حدود 4 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده  و تعداد 130 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاههای استان نصب گردید که موجب صرفه جویی یک و نیم میلیون متر مکعبی آب در سفره های زیرزمینی شده است.

افشاری با بیان اینکه استان زنجان هفت دشت دارد، گفت: پنج دشت استان در حالت بحرانی قرار دارد و عمده مصرف آب در این دشتها کشاورزی است و در این راستا شرکت آب منطقه ای زنجان برنامه های خود را در جهت کنترل مخازن آب زیرزمینی در سه محور کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت تهیه کرده است.منابع آبی کشور در بخش کشاورزی است.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان زنجان با بیان اینکه وضعیت دشت ابهر و زنجان نسبت به سایر دشت‌ها بحرانی‌تر است،ابراز کرد: سطح آب سفره‌های آب زیرزمینی آن سالانه حدود یک ونیم متر افت دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود وضعیت بحرانی منابع آب به خصوص سفره های آب زیرزمینی پیشنهاد می گردد سناریوهای مدیریتی از جمله بررسی و تکمیل پروانه های اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری ، بررسی و کنترل برداشت چاه های مجاز با نصب کنتورهای حجمی هوشمند ، انسداد چاه های غیر مجاز، تغییر شیوه های آبیاری سنتی به روش های مدرن و نیمه مدرن آبیاری تحت فشار و  همچنین احداث بادشکن در اطراف مزارع جهت جلوگیری از پرت شدن و تبخیر از طریق شیوه آبیاری مذکور، افزایش سطح دانش بهره برداران با برگزاری کلاس های ترویجی واستفاده از  مشارکت های مردمی در مدیریت منابع آب مورد توجه قرار گیرد .

 در ادامه جلسه نامه ریاست سازمان جهاد کشاورزی در خصوص در خواست بازنگری حق آبه های کشاورزی اراضی کینه ورس ، نامه آب و فاضلاب استان در رابطه با تخصیص آب شرب و بهداشت سد کینه ورس، نامه فرماندار شهرستان طارم در خصوص حفر چاههای بحرانی در این شهرستان جهت تامین آب کشاورزی بهره برداران و همچنین نامه فرماندار شهرستان زنجان در خصوص درخواست محدودیت در استقرار صنایع پر آب طلب در شرق زنجان بدلیل کمبود منابع آبی بررسی  واقع شد و تصمیمات مقتضی اتخاذ گردید.

حجت الاسلام اسماعیل نیارکی، رئیس دادگستری استان زنجان نیز در این جلسه خواستار تسریع در انسداد چاههای غیرمجاز استان شد.

وی افزود: پیگیری و نظارت بر چاههای مجاز و غیر مجاز با ثبت دقیق آمار در سامانه شرکت آب منطقه ای امری ضروری است و برخورد با متخلفین و استفاده کنندگان غیر مجاز از منابع آب زیر زمینی الزامی بوده و شرکت آب منطقه ای باید در این خصوص به وظیفه قانونی خود عمل کند.

در ادامه استاندار زنجان با تقدیر از حضور مدیرکل دادگستری استان در این جلسه و دغدغه مند بودن ایشان در خصوص تشدید بحران کم آبی گفت: در خصوص استحصال آب برنامه ریزی شده دیدارهای متناوبی با وزیر نیرو داشتیم که در نهایت منتج به تصمیم برای اتمام سدهای نیمه تمام استان زنجان شد.

افشارچی بر لزوم بازیافت آب فاضلاب و تعیین سرمایه گذار برای این موضوع تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد فاضلاب زنجان تصفیه می‌شود و این نشان دهنده شروع بازیافت پساب است ولی بایستی این موضوع توسعه پیدا کرده و همه استان را شامل شود.

نماینده عالی دولت در استان گفت: مصرف آب‌ زیرزمینی استان بر اساس آمار، یک میلیارد مترمکعب عنوان شده و  ۳۰۰ میلیون مترمکعب آن نیز اضافه برداشت برآورد گردیده که  10 برابر آب  سد تهم تخمین زده می شودو این نشان دهنده این است که باید در خصوص تغییر الگوی کشت بیشتر کار شود تا برای درآینده مشکل کم آبی را افزایش ندهیم .

کد خبر: 3152
  تاریخ خبر : 6 آذر 1401
 کارشناس روابط عمومی
 526
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 26
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 5,162
  • بازدید دیروز : 4,376
  • کل بازدید : 6,404,792
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 12:55:32
  • شناسه IP شما : 18.191.147.190

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000