|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

تجلی 30 سال تلاش شرکت آب منطقه ای زنجان

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، مطالعات 51 سد مخزنی ، ذخیره ای و برقابی در استان زنجان صورت گرفته که منجر به ساخت سدهای مهمی چون تالوار ، تهم ، گلابر و ... گردیده است .مهندس جعفر فهیمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی این شرکت به تشریح دستاوردهای سی ساله ...

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، مطالعات 51 سد مخزنی ، ذخیره ای و برقابی در استان زنجان صورت گرفته که منجر به ساخت سدهای مهمی چون تالوار ، تهم ، گلابر و ... گردیده است .مهندس جعفر فهیمی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی این شرکت به تشریح دستاوردهای سی ساله شرکت آب منطقه ای زنجان پرداخت و گفت : قبل از انقلاب اسلامی ایران ، ما در استان زنجان استحصال آب نداشتیم اما بعد از انقلاب مطالعات جامع تامین آب در بخش های مختلف شرب ، صنعت ، خدمات و کشاورزی آغاز شد و 48 سد مخزنی ، ذخیره ای و برقابی مورد مطالعه قرار گرفتند . وی ادامه داد : سدهای مهمی چون تالوار ، تهم ، گلابر ، مشمپا ، مراش ، میرزاخانلو ، ینگجه ، چتز ، داش بلاغ ، بلوک و فیله خاصه از جمله این سدها هستند . مهندس فهیمی ، اجرای 100 حوضچه و سد تغذیه مصنوعی به ظرفیت 5/46میلیون متر مکعب با هزینه ای بالغ بر 2/2 میلیارد تومان ، احداث 13 ایستگاه پمپاژ به ظرفیت سالانه 2/43 میلیون متر مکعب و آبرسانی مفید به 2 هزار و 272 هکتار و غیر مفید به 4 هزار و 900 هکتار از اراضی را از دیگر دستاوردهای این شرکت بعد از انقلاب دانست . وی افزود : این ایستگاهها 30 میلیارد تومان هزینه دربرداشته که شامل ایستگاههای پمپاژ حاجی قشلاق ،برون قشلاق ، ینگی کندی ، ونسر ، دستجرده ، کهریز خرم آباد ، چورزق ، ماهنشان ، هارون آباد ، ارشت و ... است . به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان در باب ساماندهی رودخانه ها ، این شرکت 37 پروژه مطالعاتی به طول 310 کیلومتر را در دست اقدام دارد و 44 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 6/13 میلیارد ریال نیز به انجام رسانده و پروژه های در دست اجرا از منابع ملی و استانی به تعداد 7 پروژه به طول 5/20 کیلومتر با اعتبار مورد نیاز 56 میلیارد ریال در حال اجراست.


این مقام مسئول تاکید کرد با اجرای سد های مخزنی، ذخیره ای و برقابی 51 گانه، اشتغالزایی 94 هزار نفری صورت می گیرد و 124 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش این سد ها قرار می گیرند.وی با اشاره به دریافت کد اجرایی سد های مشمپا و مراش در خصوص زمان آغاز عملیات اجرایی این سد ها گفت: در سال های آتی این پروژه ها وارد مدار اجرایی می شوند.
بنا به اظهارات مهندس فهیمی از ابتدای انقلاب تا دولت نهم 4/91 میلیارد تومان در عملیات اجرایی پروژه های این شرکت در استان هزینه شده که این میزان در دولت نهم 154 میلیارد تومان بوده است.وی اعتبار لازم برای تحقق کلیه پروژه های این شرکت را 1500 میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: از منابع مختلف به دنبال تحقق این اعتبار هستیم، که مشارکت مردمی، اعتبارات بانک ها، اعتبارات دولتی و سرمایه گذاران خصوصی و فاینانس این منابع را تشکیل خواهند داد .این مقام مسئول در خصوص سد تهم که سالانه 34 میلیون متر مکعب از آب شرب زنجان را تامین می کند ، گفت : هم اکنون 85 درصد ظرفیت این سد پر است و به لحاظ وضعیت خشکسالی ، از لحاظ تامین آب شرب زنجان مشکلی نخواهد بود .وی با اشاره به اینکه آب سد تهم ، در تصفیه خانه آب مشروب شهر زنجان از طریق خط لوله 12 کیلومتر با دبی 1270 لیتر در ثانیه به تصفیه خانه می رسد ، در خصوص این تصفیه خانه اظهار داشت : طرح این تصفیه خانه در دو مدول با ظرفیت 635 لیتر در ثانیه به اجرا درآمد که هم اکنون ایجاد مدول اول با ظرفیت 635 لیتر در ثانیه به اتمام رسیده ، بخشی از آب تصفیه شده از این ظرفیت به شبکه تزریق می شود و بخش باقیمانده از عملیات تصفیه خانه در دست اجراست که توسط شرکت آب و فاضلاب زنجان پیگیری می گردد .مهندس فهیمی بهره برداری همزمان از تصفیه خانه آب مشروب و تصفیه خانه پساب استان زنجان را در یک روز ، اتفاقی بی نظیر در سطح کشور عنوان کرد و گفت : تصفیه خانه پساب زنجان قادر است در نهایت 40 میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده تحویل دهد . این پساب به مصرف صنعتی و غیر صنعتی در منطقه مورد مطالعه ساحل چپ و راست رودخانه زنجان رود خواهد رسید . وی با اعلام این مطلب که در صورت تأمین اعتبار عملیات اجرایی سد تالوار سال آینده به اتمام می رسد و این سد آبگیری می شود ، ادامه داد : از اهداف ساخت این سد تامین آب 23 هزار هکتار از دشت گرماب ، 10 هزار هکتار از اراضی کردستان و بخشی از آب شرب شهرستان همدان است.مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان ادامه داد: هم اکنون 6/11 میلیون متر مکعب آب استحصال شده پشت سد گلابر و 5/2 میلیون متر مکعب پشت سد کینه ورس داریم و عملیات اجرایی سد فیله خاصه به اتمام رسیده ، سد میرزاخانلو نیز در طارم مورد بهره برداری قرار گرفته است.وی در پایان گفت: تلاش می کنیم در شش ماهه ابتدای سال آینده سد بلوک آبگیری شود و اسناد مناقصه شبکه های سد های فیله خاصه و بلوک نیز آماده است.

کد خبر: 102
  تاریخ خبر : 14 بهمن 1387
 1258
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 13
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 1,967
  • بازدید دیروز : 10,888
  • کل بازدید : 6,412,485
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 12:55:32
  • شناسه IP شما : 52.15.112.69

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000