|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

باید مدیریت الگوی مصرف را از خانواده، تربیت فرزندان و از خودمان آغاز کنیم

مهندس علیرضا الماسوندی، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در نشست صمیمی که با همکاران شرکت آب منطقه‌ای زنجان داشت با بیان مطلب فوق افزود: به دلیل پیچیدگی‌هایی که در خصوص بحث آب در کشور ما وجود دارد ...

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران:
 " باید مدیریت الگوی مصرف را از خانواده، تربیت فرزندان و از خودمان آغاز کنیم."
 مهندس علیرضا الماسوندی، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در نشست صمیمی که با همکاران شرکت آب منطقه‌ای زنجان داشت با بیان مطلب فوق افزود: به دلیل پیچیدگی‌هایی که در خصوص بحث آب در کشور ما وجود دارد، باید با توجه به ارائه راهکار مقام معظم رهبری، رعایت الگوی مصرف را در بخش ترویج و آموزش فرهنگ فردی، اجتماعی و سازمانی پیش بگیریم، باید این فرهنگ از خانواده، پایه و تربیت فرزندان شروع شود.
 وی افزود: آموزش‌ها باید پایه‌ای و ابتدایی باشد. از لایه‌های پایین و رده‌های سنی پایین شکل بگیرد. از فرد شروع شده و به جامعه تسری پیدا کند. ابتدا باید در فرهنگ سازمانی خودمان اصلاح الگوی مصرف شروع شود چون ما مسئول و متولی هستیم و مردم تابع ما هستند. باید این سیر را از خودمان شروع کنیم تا این تابع، یک تابع حقیقی باشد

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید مجدد به پیچیدگی‌های مسئله آب در کشورمان اظهار داشت: ما در کشوری هستیم که یک سوم متوسط بارندگی جهان را داراست، متوسط بارندگی جهان حدود 880 میلی‌متر است که در کشور ما ایران 247 میلی‌متر می‌باشد. همچنین عمده بارش در شمال‌غرب است و در بخش‌های مرکزی و بخش شرقی با کمترین بارش مواجه هستیم. کشور ما دراقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده است.
 مهندس الماسوندی ادامه داد: این پراکندگی‌ها کار ما را از لحاظ توزیع عادلانه پیچیده کرده است به‌خصوص از لحاظ کمبود منابع که 70 درصد منابع تبخیر می‌شود. در کشور ما 411 میلیارد متر مکعب حجم نزولات سالیانه است، 298 میلیارد متر مکعب حجم تبخیر است، 92 میلیارد مترمکعب جریان سطحی است، 25 میلیارد متر مکعب نفوذ، 3 میلیارد متر مکعب جریانات مشترک و مجموعاً‌ دارایی ما چیزی حدود 131 میلیارد متر مکعب منابع آب تجدید پذیر است و با همه جمع‌بندی‌ها در نهایت حداکثر آبی که در کشور ایران منابع تجدیدپذیر و قابل دسترس و برنامه‌ریزی می‌باشد 118 میلیارد متر مکعب خواهد بود.این مقام مسئول یکی دیگر از مشکلات توزیع آب در کشورمان را رشد جمعیت در سالیان آتی عنوان کرد و گفت: جمعیت ایران د ر 20 سال آینده 100 میلیون نفر خواهد بود و با این منابع 1200 متر مکعب به ازای هر نفر برآورد می‌شود که نرم جهان در این خصوص 7500 متر مکعب است که با 1200 متر مکعب باید همه تقاضاهای حال و آینده برنامه‌ریزی شود.
 مهندس الماسوندی افزود: در دوران استکبار و استثمار، اجازه ندادند ما در بخش توسعه که محوری‌ترین موضوع و مبدا آن آب است کار مدیریت آب اعم از بخش سازه‌ای و بخش غیرسازه‌ای انجام شود و با یک فاصله حتی نسبت به کشورهای در حال توسعه، کار مدیریت آب را شروع کردیم که به پیچیدگی‌های کار افزوده است. وی با اشاره به منابع آب استان زنجان اظهار داشت: در استان زنجان با این که حدود 4/4 میلیارد متر مکعب جریان آب سطحی وجود دارد تنها 2/1 میلیارد متر مکعب برنامه‌ریزی شد که نشان می‌دهد نسبت به پتانسیل موجود و نیاز هنوز در ابتدای راه هستیم و باید تلاش و کوشش ما چند برابر شود. نیازهای جامعه تحمل نمی‌کند و منتظر نمی‌ماند. ما نمی‌توانیم روند نیاز را کند کنیم بلکه باید سرعت خودمان را افزایش دهیم.
 مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این جمله که یک وظیفه نسبت به دوران خود و وظیفه سنگین‌تری نسبت به نسل آتی داریم عنوان داشت: در نظام جمهوری اسلامی قرار است این عهد را به صاحبش واگذار کنیم. این نظام باید در زمان آینده پایدار بماند که این پایداری در معیشت، رفاه و امنیت مردم است و منشاء همه این مسائل به آب و مدیریت آب بازمی‌گردد.
 مهندس الماسوندی با تاکید مجدد بر لزوم رعایت اصلاح الگوی مصرف به ارائه آمار پرداخت و گفت: در مجموع مصرف کشور ما 4/98 میلیارد متر مکعب آب است که 34 میلیارد متر مکعب جریان آب سطحی و مابقی آن از چشمه‌ها، قنوات و آب زیرزمینی تامین می‌شود که چیزی حدود 56 میلیارد متر مکعب است. اگر بیش از حد نیاز مصرف شود و فشار به منابع آب زیرزمینی وارد شود دچار مشکل خواهیم شد.وی افزود: 4/88 میلیارد متر مکعب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و 10 میلیارد مترمکعب در خدمات صنعتی، شرب و ... مصرف می‌شود، یعنی90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که نشان‌دهنده اهمیت و مسئولیت سنگینی است که وجود دارد.
 مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به بحث اهمیت موضوع آب هم اشاره کرد و عنوان داشت: با توجه به پیچیدگی‌هایی که درمورد آب در کشورمان وجود دارد و اساسی‌ترین محور بحث‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی، زیست محیطی، سلامت، بهداشت و درمان، در یک کلام موضوع آب است و ما به عنوان امانت‌دار و ساقیان آب در این کشور مسئولیت سنگینی را بر عهده داریم.
 مهندس الماسوندی در همین باره به منویات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: شروع سال با نام همت مضاعف و کار مضاعف بود که اگر عصاره این کلام را در جایگاهی که اساسی‌ترین موضوع ایران است تعریف کنیم، به موضوع آب باز می‌گردد. همت مضاعف در رابطه با استحصال، توزیع، مصرف، استفاده از پتانسیل‌ها، بازچرخانی آب، باروری ابرها، حفظ منابع آب و خاک  وظیفه ما با توجه به پیچیدگی‌های بحث آب در ایران است 

کد خبر: 164
  تاریخ خبر : 30 تیر 1389
 1041
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 22
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 2,019
  • بازدید دیروز : 10,888
  • کل بازدید : 6,412,537
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 12:55:32
  • شناسه IP شما : 18.217.228.35

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000