|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری ایرنا، اظهارکرد:

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری ایرنا، اظهارکرد:

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،مهندس رضاپور مدیرعامل این شرکت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایرنا- منطقه زنجان اظهار کرد با بارندگی های اخیر، منابع آب زیرزمینی و آب پشت سدها تغییر چندانی نداشته است.

مهندس رضاپور افزود:سال گذشته پاییز بسیار خشکی داشتیم که در 50 سال اخیر بی سابقه بود،ولی بارندگی های خوبی که در بهار داشتیم، نسبت به سال گذشته 22 درصد و نسبت به بلند مدت 5 درصد افزایش را نشان میدهد.

وی افزود:رواناب ها علیرغم بارندگی های فصل بهار، هم بدلیل مصرف بیشترگیاهان بهاری و سرسبزی این فصل وهم به جهت تبخیر ،افزایش قابل توجهی نداشته است.

رضاپور در ادامه تصریح کرد:تا زمانیکه نوع بارش از باران به برف در فصول پاییز و زمستان تغییر نکند، منابع آبی کافی در استان برای مصارف مختلف وجود نخواهد داشت.

رضاپور، ضمن تشریح مصوبه طرح سازگاری با کم آبی اظهار داشت: این مصوبه در اواخر اسفند سال 96 با هدف هماهنگی و اصلاح الگوی مصرف و تطبیق با وضعیت کم بارشی در سنوات گذشته و سالجاری با امضای معاون اول رییس جمهور جهت اجراء به وزارتخانه های نیرو،کشور،جهادکشاورزی و صنعت ومعدن وتجارت و همچنین سازمان برنامه وبودجه و سازمان محیط زیست کشور ابلاغ شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان افزود: از جمله اهم بندهای مصوبه مذکور، می توان به تکلیف جهادکشاورزی جهت انتقال کشت بهاره کشاورزان به پاییز، کاهش 30 درصدی آب اختصاصی به فضای سبز و کاهش 10 درصدی آب در بخش صنعت، کشاورزی و بخش شرب اشاره نمود.

وی افزود:نیاز آب شرب شهری و روستایی در افق 1420 ، 88 میلیون متر مکعب است درحالیکه هم اکنون بیش از این مقدار در بخشهای مختلف ،مصرف می گرددکه خود یک بینش و نگرش خاصی را می طلبد.

رضاپور در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا که آیا جهاد مکلف به آماده کردن برنامه های سریع و عملیاتی در خصوص مصرف بهینه آب می باشد اظهار کرد: ما متولی آب در بخش تامین و تعیین میزان مصرف هستیم و از این رو می توان گفت؛ 90 درصد آب در بخش کشاورزی ، 6درصد شرب و 4 درصد در صنعت مصرف می شود و از این میزان اگر سالی 5/0 درصد  (نیم درصد) در کشاورزی راندمان را بالا ببریم چه از لحاظ تغییر ترکیب کشت و چه از نظر، آموزش کشاورزی، نوع آبیاری و ترغیب کشاورزان به مصرف بهینه آب، انتظار می رود که طی ده سال آینده، شاهد خروج از مرحله بحران آب شویم.

وی ادامه داد که؛ما امید داریم که این بحران جبران خواهد شد و این میزان صرفه جویی و انتقال آن به بخش صنعت ،بهره وری بالایی را برای استان به دنبال خواهد داشت.

رضاپور در خصوص نصب کنتورهای هوشمند نیز گفت:این استان پایلوت شده تا یک سرمایه گذار، 30 درصد از قیمت کنتور هوشمند و هزینه نصب را دریافت و الباقی مبلغ را بصورت تقسیط سه ساله با سود 11 درصد از کشاورزان بگیرد. وی گفت: هم اکنون در هر سال بطور متوسط، 200 حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز می شود در حالیکه با وجود سرمایه گذار ، میزان آن به 2000 کنتور افزایش می یابد.

این مقام مسئول افزود: اگر مصرف بیش از مجوز، از چاه مذکور انجام گیرد، کنتور بصورت اتوماتیک برق آن را قطع خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در خصوص چاههای مجاز و غیر مجاز ، پر و مسلوب المنفه نمودن و پلمپ آنها،جلوگیری از اضافه برداشت و جلوگیری از انتقال آب به اراضی آبخور اولیه، توضیحاتی ارائه داد.

در پایان مهندس رضاپور درخصوص آب رهاسازی شده از سد آیدوغموش به رودخانه قزل اوزن در شهرستان طارم به هماهنگی وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: طبق صحبت های انجام گرفته، این آب از سد آیدوقموش استان آذربایجان شرقی رهاسازی شده و میزان حجم رها شده آب این سد در مسیر رودخانه قزل اوزن، حدود 20 میلیون متر مکعب می باشد که طبق برنامه ریزی ها برای استفاده در امور مختلف در مسیر رودخانه خواهد بود و حدود 42 میلیارد تومان ارزش افزوده برای کشاورزان این منطقه بدنبال خواهد داشت.

کد خبر: 1263
  تاریخ خبر : 3 مرداد 1397
 کارشناس روابط عمومی
 678
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 30
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 2,782
  • بازدید دیروز : 1,626
  • کل بازدید : 6,480,056
  • آخرین به روزرسانی : 30 اردیبهشت 1403 09:11:15
  • شناسه IP شما : 3.145.156.204

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000