|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در گفتگو با صداوسیمای مرکز استان درخصوص نقش رسانه در مقابله با بحران آب مصاحبه کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در گفتگو با صداوسیمای مرکز استان درخصوص نقش رسانه در مقابله با بحران آب مصاحبه کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،مهندس رضاپور در گفتگو با صدا و سیمای مرکز زنجان با محوریت نقش رسانه در مقابله با بحران آب اظهارداشت:کشور ما با مصرف بیش از 80 درصد منابع آبی تجدیدپذیر، در بحران آب قرار دارد.

رضاپور با تشریح مصرف آب در بخشهای مختلف شرب،صنعت،کشاورزی و بهداشت و غیره گفت: در دنیا استانداردی برای مصرف آب برنامه ریزی شده وجود دارد به این صورت که اگر میزان برداشت آب از منابع تجدید شونده تا 20 درصد باشد شاهد شرایط پایدار، 40 درصد باشد شاهد شرایط قابل تحمل و در صورتی که بیش از 40 درصد باشد وارد شرایط تنش آبی خواهیم شد، تصریح کرد: اما اگر برداشت آب از منابع تجدید شونده بیش از 60 درصد باشد وارد بحران آبی می‌شویم، این در صورتی است که نسبت مصرف آب در کشور نسبت به پتانسیل تجدید شونده 86 درصد است، بنابراین ما در مرحله بحران آب هستیم و اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده با تبعات بسیار سنگین آن روبرو خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به این موضوع که راندمان کشاورزی در دنیا طبق آمار فائو 70 درصد می باشد در صورتیکه در ایران این رقم 32درصد را نشان میدهد،افزود: برای تولید هرکیلو هندوانه 500 لیتر آب مصرف می شود و پاسخ این سوال که آیا به لحاظ اقتصادی کشت این نوع محصولات پر مصرف آبی برای کشور و استان بازده خوبی دارد؟ قطعاً جواب منفی است، به این دلیل که با چنین اوضاع وخیم آبی کشت و صادرات برخی محصولات کشاورزی بویژه هندوانه،خربزه،سیب زمینی و گوجه فرنگی و دیگر اقلام کشاورزی از لحاظ مصرف آبی مقرون به صرفه نمی باشد.وی افزود: با توجه به کاهش منابع آب زیرزمینی در استان نباید این نوع کشت ها صورت پذیرد، بلکه باید برای صیانت از آب قابل برنامه ریزی از طریق اصلاح الگوی کشت، روش های نوین آبیاری، اصلاح بذر،یکپارچه سازی اراضی و استقرار نظام های بهره برداری و تشکل های جدید تلاش نماییم ، چون در آینده ای نه چندان دور افسوس چنین مصارف بی رویه ای را خواهیم خورد و شاید آن زمان دیگر دیر شده باشد.

وی ادامه داد؛در استان زنجان 287 لیتر در شبانه روز متوسط سرانه مصرف آب داریم و این درحالی است که استاندارد سرانه مصرف در دنیا 157 لیتر در شبانه روز است و این نوع مصرف بی رویه برای افق 1425 نیاز آبی برای شرب را با مشکل روبرو خواهد کرد.

رضاپور به نقش آفرینی مهم صدا و سیما در فرهنگ سازی و تغییر نگرش مصرف کنندگان در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت:باید مصرف آب را به نرم استاندارجهانی آن برسانیم تا در آینده بحران آب تشدید نشود.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان در خصوص جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز و اضافه برداشت ها به پژوهشگر صدا و سیمای مرکز زنجان گفت: با پیگیریها و فعالیتهای بعمل آمده توسط همکاران ستادی و ادارات منابع آب شهرستان های تابعه این شرکت توانسته ایم تا حد امکان سد راه متخلفین منابع آبی استان شده و از مصرف منابع آب زیرمینی استان که هم اکنون در برخی دشتهای استان سالانه بیش از 77 سانتی متر افت دارد جلوگیری نماییم.

وی به تقلیل کمیت و کیفیت منابع آبی استان زنجان و لزوم تامین آب شرب برای افق 1425 استان اشاره کرد و افزود:یکی از راهکارهای اساسی در تامین آب موردنیاز در بخشهای مختلف ، استفاده از صنعت سدسازی است که از این طریق می توان آبهای جاری و سیلابها را برای استفاده بهینه و با برنامه مهار نمود تا هم ضمن پیشگیری از بروز خسارات احتمالی ، بتوانیم آب ذخیره شده داشته باشیم.

رضاپور به لزوم ایجاد پلیس آب در کشور بخصوص در مناطق بحرانی که از بی آبی رنج می برند اشاره کرد و گفت:متاسفانه در برخی مناطق ما شاهد خرید و فروش آب بصورت غیرمجاز و غیرقانونی هستیم که درصورت عدم برخورد با این فعالیت ها، آینده استان با خطر جدی روبرو خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب  منطقه ای زنجان،با تاکید بر خلأ موجود در الزامات و قوانین قدیمی آب، که جوابگوی نیاز امروز جامعه و نهادهای مدنی نیست ، اظهار داشت:باید قوانین آب که مربوط به سنوات و دهه های گذشته است بازنگری شده و اصلاح شوند.

وی در پایان به مالکیت منابع آبی و موروثی بودن آن در چاههای کشاورزی و لزوم بازنگری در آن اشاره کردو گفت: باید از نظر زمانی برای این این موضوع محدودیت قائل شد تا مصرف کنندگان نیز به فکر معامله آب و اضافه برداشت از این ثروت ملی نیافتند.

کد خبر: 1342
  تاریخ خبر : 1 آبان 1397
  آخرین به‌روزرسانی : 5 آبان 1397
 کارشناس روابط عمومی
 521
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 25
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 1,930
  • بازدید دیروز : 1,626
  • کل بازدید : 6,479,204
  • آخرین به روزرسانی : 29 اردیبهشت 1403 15:45:45
  • شناسه IP شما : 3.145.161.228

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000