|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مهندس حاج رسولیها در جلسه بررسی وضعیت کمبود آب شرب و صنعت استان زنجان در سد مشمپا اظهارکرد:

نباید برای تامین آب شرب شهرها به سدهایی با حجم مخازن پایین اتکاء نمود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،جلسه بررسی وضعیت کمبود آب شرب و صنعت استان زنجان با حضور دکتر وقفچی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی،مهندس حاج رسولیها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران،دکتر سلطانی معاون امور هماهنگی و عمرانی استانداری زنجان،نوری فرماندار شهرستان ماهنشان و برخی مسئولین استانی و شهرستانی در محل کارگاه سد مشمپا برگزارشد.

در ابتدای این جلسه مهندس رضاپور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان ضمن خیرمقدم و خوش آمدگویی به میهمانان ، با ارایه گزارشی از سیمای کلی طرح سد مخزنی مشمپا اظهارکرد: تولید 10 مگاوات برق جهت تقویت شبکه برق استان،تأمین کسری آب شرب زنجان و 219 روستای شهرستان زنجان به میزان حدود 32 میلیون مترمکعب،تامین حقابه کشاورزان پایین دست سد به میزان4600 هکتار،تامین کسری آب مورد نیاز صنایع زنجان به میزان حدود 17 میلیون مترمکعب،ایجاد اشتغال بصورت تخصصی تا حداکثر 1500 نفر در دوره ساخت پروژه بصورت مستقیم و کمک به افزایش عمر تاسیسات آبی پایین دست احداث شده به واسطه تله اندازی رسوبات حوزه آبریز از اهداف مهم این طرح می باشد.

وی اضافه کرد که: این طرح همه مجوزهای لازم زیست محیطی را برای احداث این سد از مقامات و مراجع ذیصلاح و ذیربط دریافت نموده و هیچگونه اقدامی خلاف مقررات و قوانین سازمان محیط زیست انجام نداده است.

رضاپور به وضعیت کمبود آب شرب و صنعت استان زنجان نیز اشاره و اطلاعاتی از جمعیت و موقعیت شهرستان های استان ارایه نمود و گفت: در افق 1425،حدود60 درصد از منابع آب زیرزمینی قابل برنامه ریزی یعنی 29.9 میلیون متر جهت شرب استان قابل تأمین بوده و مابقی نیاز شرب یعنی 77.42 میلیون متر مکعب  می بایست از منابع آب سطحی تأمین گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان به راهکارهای جبران کمبود آب شرب در افق 1425 طبق صورتجلسه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اشاره کرد و افزود: تخصیص آب شرب از سد تالوار ، جابجایی تخصیص قوچم  به همدان و جایگزینی آن از تخصیص آب شرب سد تالوار، افزایش میزان تخصیص از سد قوچم ،تغییر اهداف سد میرزاخانلو 1 و 2 به شرب جهت تأمین و افزایش تخصیص آب شرب از سد مراش جهت تأمین آب مورد نیاز شرب شهر زنجان و دیگر راهکارهای ارایه شده از سوی شرکت مهندسی را مطرح و درخصوص آنها توضیحات مبسوطی ارایه نمود.

در ادامه مهندس افشاریان، مشاور شرکت مهندسی ارکان رهاب با ارایه گزارشی از طرح تامین کمبود آب شرب شهر زنجان با استفاده از افزایش حجم آب تنظیمی سدهای مراش و تهم اظهار کرد: بخش زیادی از نیاز آبی شرب استان در حال حاضر از منابع آبهای زیرزمینی تامین میگردد. لذا با توجه به بیلان منفی آب زیرزمینی و ممنوعه بودن دشت زنجان، تامین آب شرب شهر زنجان از منابع آب سطحی مطمئن، امری ضروری و گریز ناپذیر می باشد.

وی افزود: بر این اساس طرح تامین کمبود آب شرب زنجان از حوضه های مجاور سد تهم به عنوان تنها منبع تامین آب شرب زنجان از منابع آب سطحی جهت استفاده از پتانسیل مخزن این سد در کنار طرح تامین و انتقال از سد مراش با الحاق حوضه انگوران چای و سد بایچه باغ به عنوان طرح  جامع تامین آب شرب زنجان از منابع آب سطحی مطرح میگردد.

سپس مهندس قزلباش ،معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای زنجان،در خصوص مطالعات کیفی و زیست محیطی مشمپا، گزارش مبسوطی ارائه داد.

در ادامه دکتر سلطانی نیز بر اجرای هرچه قویتر و سریعتر پروژه سد مشمپا در راستای تامین آب مطمئن و پایدار برای شهر زنجان تاکید کرد و افزود:استاندار زنجان و کارشناسان مسائل عمرانی استان براین باورند که سد مشمپا در آینده برای شرب و صنعت زنجان یک طرح حیاتی و مهمی است و نباید با مطالب غیر واقع و غیرکارشناسی مانع ادامه ساخت این پروژه استراتژیک شد.

دکتر وقفچی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز که از بانیان اصلی تشکیل این جلسه مهم بود، در مطالبی ضمن قدردانی از مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و معاون امورهماهنگی و عمرانی استانداری زنجان و دیگر اعضای حاضر در جلسه بر حمایت و پیگیری صریح و جدی اتمام ساخت سد مشمپا از همه مسئولان و کارشناسان مربوطه خواست در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

مهندس حاج رسولیها،مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران نیز مطالعات انجام شده در خصوص آب سد مشمپا و نیاز آبی استان در بحث شرب و صنعت را برای اتخاذ تصمیماتی درست در این خصوص مهم ارزیابی نمود و افزود:سعی خواهیم کرد در زمینه تامین نیاز آبی شرب و صنعت استان باتوجه به اطلاعات بدست آمده برنامه ها و راهکارهای درست را انتخاب و عملیاتی کنیم.

وی افزود: نباید برای تامین آب شرب شهرها به سدهایی با حجم مخازن پایین اتکاء نمود، زیرا پس از احتساب رسوب گذاری و عدم بارندگی مناسب،آبی پشت این سدها برای ارایه به مردم جهت مصارف شرب نخواهد ماند.

کد خبر: 1349
  تاریخ خبر : 10 آبان 1397
 کارشناس روابط عمومی
 543
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 30
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 1,391
  • بازدید دیروز : 1,626
  • کل بازدید : 6,478,665
  • آخرین به روزرسانی : 29 اردیبهشت 1403 15:45:45
  • شناسه IP شما : 3.144.18.4

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000