|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

جلسه مشترک ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان برگزارشد.

جلسه مشترک ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،جلسه مشترک با حضور دکتر جعفری رئیس سازمان جهادکشاورزی استان و مهندس رضاپور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان و مدیران ستادی و شهرستانی جهاد کشاورزی و مدیران ستادی وشهرستانی آب منطقه ای با محوریت کارگروه ماده 11 در سالن جلسات شهید شهریاری این شرکت برگزارشد.

در ابتدای این جلسه،دکتر جعفری رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه کلیه صاحبان صنایع و کارخانه ها ملزم به ایجاد فضای سبز در محوطه کاری خود می باشند اظهار داشت:برای تامین این فضای سبز ، شرکت آب منطقه دارای محدودیت جهت ارائه تخصیص آب می باشد که باید راه حل مناسبی در این زمینه پیدا کنیم.

وی بر استفاده از آب چاههای مجاز پروانه دار با روش سیستم نوین آبیاری تاکید کرد و افزود: در برخی نقاط استان می توان پس از بسته شدن چاههای غیر مجاز ، با استفاده شبکه ای از چاههای مجاز منطقه ،انتقال آب را در قالب سیستم های نوین آبیاری انجام داد.

رییس جهاد کشاورزی استان بر تغییر الگوی کشت در صورت کشت جایگزین تاکید کرد و گفت:جهادکشاورزی استان به هیچ وجه قصد توسعه کشت و کشاورزی را ندارد.سپس به شارژ کارت کنتور هوشمند بهره برداران و کشاورزان در بازۀ سال آبی تاکید نمود.

وی با اشاره به نیاز کشاورزی منطقه ،خواستار تکمیل شبکه آب سد کینه ورس ابهر شد.

در ادامه آقای مهندس داودی ،معاون مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهارکرد:در صورت امکان و در راستای مدیریت مصرف آب کشاورزی ،بهتر است کلاسهای توجیهی مشترک توسط شرکت آب منطقه ای و جهادکشاورزی در سطح استان برگزار شود تا بهره برداران با اصول اولیه رعایت الگوی مصرف آشنایی پیداکنند.

مهندس داودی در این جلسه تصریح کرد: اگر به زمین های کشاورزی که دارای چاه آب پروانه دار هستند از آب سطحی،تخصیص آب ندهیم و یا اینکه بالعکس زمین هایی که از آب سطحی تخصیص می گیرند،امکان دریافت تخصیص آب زیرزمینی را نداشته باشند مینوانیم عدالت را در توزیع آب کشاورزی رعایت کنیم.

مدیران شهرستانی جهادکشاورزی نیز ،با تاکید بر دغدغه های مشترک بخش کشاورزی و صنعت آب استان ، خواستار تکمیل شبکه کینه ورس جهت رونق تازه ای در اقتصادکشاورزی منطقه ،رها سازی سالانه آب از سد آیدوغموش،تعیین تکلیف چاههای قدیمی،کاهش هزینه اجاره بستر ،اعطای تخصیص آب به گلخانه ها و .... شدند.

مهندس عباسی، مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه ای زنجان نیز در این جلسه بر صدور مجوز برداشت برای چاههای دارای قدمت40 یا 50 ساله دشت ابهر تاکید کردو افزود:در سال 85 برای حدود 120 حلقه از این چاهها پروانه صادر شد و چاههای  قدیمی کنونی بعد از سال 85 حفر شده اند و شامل قانون تعیین تکلیف نیستند و فقط چاههای شرکائی ابهر ،قدیمی محسوب میشوند.

وی بر اجاره زمین های داخل بستر رودخانه استان به کشاورزان نیز اشاره کرد و گفت:این زمین ها قبلا توسط کشاورزان کشت شده واحیاء شده اند.

در ادامه، مهندس مهانفر معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان با تاکید بر برنامه پنجم و ششم توسعه اظهارکرد:اگر صنایعی در استان داریم که شروع بکار نکرده اند ،توسط جهاد کشاورزی به ما اعلام شوند ،تا نسبت به جابجایی تخصیص آنها با اولویت به صنایع متقاضی اقدام نمائیم.

وی افزود:برای رسیدن به وحدت رویه در استعلام،بهتر است کلیه درخواستهای تامین آب و تعیین حریم بستر از یک معاونت سازمان جهادکشاورزی استان انجام پذیرد تا وقفه و تاخیری در پاسخ استعلام ها صورت نگیرد.

مهانفر بر اجرای ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه نیز اشاره کرد و عنوان داشت:درنامه هایی که در این خصوص به جهادکشاورزی ارسال شده تاکید کرده ایم که اولویت در صدور مجوز آبیاری تحت فشار با متقاضیانی باشدکه کنتور هوشمند در چاههای کشاورزی نصب نموده اند ضمن اینکه در این مجوز، مجاز به توسعه اراضی زیرکشت خود نیستند.

وی بر تغییر الگوی کشت برای سال آینده در سطح استان نیز اشاره کرد و گفت:برای سال آینده در قراردادهای اجاره بستر،ممنوعیت کشت برنج در استان لحاظ خواهد شد.

مهندس رضاپور، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در پایان این جلسه با تاکید بر نصب کنتور هوشمند بر روی تمام چاههای مجاز استان از طریق جذب سرمایه گذار اظهارکرد:در این راستا شرکت آب منطقه ای زنجان منتظر اعلام سازمان جهادکشاورزی استان می باشد که در صورت معرفی کشاورزان برای نصب کنتور ،این موضوع را با قدرت بیشتری عملیاتی سازد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان،در خصوص اهداف سازمان جهادکشاورزی استان و شرکت آب منطقه ای زنجان نیز گفت:ما دو ارگان دولتی هستیم که تابع سیاستهای وزارتخانه های متبوع خود در استان بوده و در حال حاضر بدلیل ممنوعیت کشت برنج در برنامه های وزارت نیرو ،این شرکت نیز از اختصاص آب به این موضوع معذور می باشد و در این راستا نباید منطقه ای فکر کرد بلکه باید بفکر حوزه آبریز در کشور باشیم.

وی بر انتقال بهره برداری سد میرزاخانلو 1 به جهاد کشاورزی اشاره نمود و افزود:در این صورت حقابه بران از آب پشت سد بهره مند می شوند و مدیریت مصرف مابقی آب نیز توسط جهاد کشاورزی صورت خواهد گرفت.

رضاپور در خصوص آب رهاسازی شده از سد آیدوغموش در سال 95 مطالبی عنوان داشت و افزود: طبق رایزنی های صورت گرفته با وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی و در راستای حل مشکل کم آبی کشاورزان شهرستان طارم، 20 میلیون متر مکعب آب از سد آیدوغموش به رودخانه قزل اوزن تزریق شد ولی متاسفانه در برخی مناطق این شهرستان بهره برداران به تعهد خود بخوبی عمل نکرده اند و سهم آب بهای خودرا ننمودند و در این خصوص جهادکشاورزی و آب منطقه ای نیازمند یک ادبیات مشترک در توجیه کشاورزان جهت پرداخت بدهی هایشان است و در اینصورت ما هم میتوانیم به تعهدات خود در قبال آب منطقه ای آذربایحان شرقی عمل نموده و این موضوع برای سالهای آتی نیز ادامه داشته باشد.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان گفت: در مورد گلخانه های استان نیز از دیوان استعلام کرده ایم و در صورت موافقت تاریخ بخشنامه یا تاریخ تخصیص را ملاک عمل برای صنعتی قرار دادن آنها لحاظ می نماییم.

رضاپور افزود:در شهرستان طارم بند انحرافی پاوه رود در حال احداث می باشد که 5 ناحیه عمرانی در این خصوص ایجاد خواهد شد و بیش از 1200 نقطه در حاشیه رودخانه قزل اوزن را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

وی در پایان خواستار تداوم چنین جلساتی در راستای حل و فصل موانع و همگرایی بیشتر در جهت خدمت رسانی مطلوب به کشاورزان و بهره برداران استان شد.

کد خبر: 1375
  تاریخ خبر : 6 آذر 1397
 کارشناس روابط عمومی
 899
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 31
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 1,483
  • بازدید دیروز : 1,626
  • کل بازدید : 6,478,757
  • آخرین به روزرسانی : 29 اردیبهشت 1403 15:45:45
  • شناسه IP شما : 3.138.117.25

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000