|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

حضور معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان در برنامه مطالبه شبکه اشراق صدا و سیمای استان

حضور معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان در برنامه مطالبه شبکه اشراق صدا و سیمای استان

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،مهندس افشاری معاون حفاظت و بهره برداری این شرکت در برنامه مطالبه_ شبکه اشراق مرکز زنجان،حضور یافت و به سئوالات مجری برنامه در خصوص مسائل و مشکلات آب اراضی شهرستان طارم پاسخ داد.

در ابتدای این برنامه،مهندس افشاری ضمن قدردانی از برنامه مطالبه به جهت شفاف سازی و ایجاد ارتباط دوسویه بین دولت و مردم ، با تشریح وضعیت منابع آب استان و شهرستان طارم،اظهار کرد:در دولت های یازدهم و دوازدهم انصافاً در راستای حفاظت و حراست از منابع آب کشور در جلسات شورای عالی آب تصمیمات مهمی اتخاذ شد و سیاست های کلان در آن جلسه مصوب و در قالب برش استانی ابلاغ شده است و شرکت های آب منطقه ای در چارچوب این مصوبات حرکت می کنند و شرکت آب منطقه ای زنجان نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد.

افشاری به حوزه آبریز قزل اوزن و استانهایی که این رودخانه بزرگ از آنها جاری می شود اشاره کرد و افزود:زنجان یکی از استانهایی است که این رودخانه بیشترین مسافت را  در آن طی می کند و کشاورزان زیادی از این رودخانه امرار معاش می کنند.

وی در ادامه افزود:اگر از رودخانه قزل اوزن در شهرستان طارم، اهالی روستای درام که در بالادست این رودخانه قرار دارند برداشت بیش از حد معمول داشته باشند، کشاورزان پایین دست سهم کمتری از این رودخانه خواهند داشت.

افشاری گفت:اراضی که مشمول توسعه کشاورزی نیستند، به نحو مقتضی آب آنها تامین خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان به مشکل کمبود آب در این شهرستان اشاره کرد و گفت:در سالهای 96و97 برای تامین آب کشاورزی شهرستان طارم هر ساله نزدیک به 20 میلیون متر مکعب آب از سد آیدوغموش آذربایجان شرقی رهاسازی شده تا زمینهای کشاورزی احیاء شوند و این رهاسازی در قالب همان مدیریت یکپارچه آب است که در این مدت 2 سال اراضی طارم را از بی آبی نجات داده است.

وی در خصوص سد مشمپا توضیحاتی ارائه نمود و تصریح کرد:این سد به لحاظ حجم مخزن یکی از سدهای بزرگ استان است که کمبود بودجه و اعتبار لازم مانع از به بهره برداری رسیدن این سد شده و شرکت آب منطقه ای زنجان درصدد است از طریق جذب فاینانس خارجی این سد مهم را به بهره برداری برساند.

افشاری ادامه داد: دو سد میزراخانلو 1و2 در شهرستان طارم به بهره برداری رسیده اند که اراضی و حقابه بران پایین دست در میرزاخانلوی 1 از آب این سد استفاده می کنند.

معاون حفاظت و بهره بردای این شرکت، افزود: کل منابع آبی مجاز کشاورزی در شهرستان طارم از 984 حلقه چاه تامین می گردد که حدود 50 میلیون متر مکعب آب می باشد.

وی ایستگاههای پمپاژ عمومی را در طارم 12 مورد ذکر کرد و عنوان داشت:3 هزار و 300 هکتار زمین کشاورزی از این ایستگاهها تامین آب می شوند و 2 هزار لیتر آب در ثانیه از این ایستگاهها پمپاژ می شود.

افشاری افزود: هزار هکتار بستر در این شهرستان موجود است که حدود 500 هکتار آن تحت تملک دولت است و مابقی بصورت آزاد مورد استفاده کشاورزان و بهره برداران منطقه، قرار می گیرد.

وی به وجود 60 دهنه چشمه و 26 رشته قنات در شهرستان طارم، اذعان کرد و عنوان داشت: حدود 3 و نیم میلیون متر مکعب آب از این چشمه ها و 4 میلیون متر مکعب آب از قنوات این شهرستان تخلیه می شود که با احداث سدهای معیشتی، می توان این آب را برای فصول گرم وخشک ذخیره کرد تا مشکل کم آبی این شهرستان مرتفع شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان، خاطر نشان کرد:طبق مصوبه هیئت وزیران و شیوه نامه اجرایی مصوب کارگروه ملی سازگاری با کم آبی با هدف کاهش تدریجی زیرکشت برنج در یک دوره 3 ساله و حذف این محصول در سال چهارم و جایگزینی آن با محصولات کم آب بر،کشت برنج بجز برای استانهای گیلان و مازندران برای دیگر استانها ممنوع شده و تغییر الگوی کشت در دستورکار این مناطق قرار گرفته است.

وی در پایان از کلیه کشاورزان و بهره برداران خواست، برای حفظ و بقای شهر،استان و کشور در استفاده از منابع آبی نهایت دقت و حساسیت را بکار ببرند،چرا که آیندگان ما را به جهت مصرف نادرست منابع آبی مواخذه خواهند نمود.

کد خبر: 1641
  تاریخ خبر : 1 مرداد 1398
  آخرین به‌روزرسانی : 6 مرداد 1398
 کارشناس روابط عمومی
 560
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 19
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 1,015
  • بازدید دیروز : 3,500
  • کل بازدید : 6,444,649
  • آخرین به روزرسانی : 18 اردیبهشت 1403 08:16:55
  • شناسه IP شما : 3.23.127.197

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000