|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بمناسبت هفته دولت ، مصاحبه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما

بمناسبت هفته دولت ، مصاحبه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،مهندس رضاپور مدیرعامل این شرکت،بمناسبت هفته دولت با خبرنگار خبرگزاری صداوسیمای مرکز استان، مصاحبه کرد.

در ابتدای این گزارش،رضاپور ضمن عرض تبریک بمناسبت هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، اظهارکرد:از مجموع حدود 20 هزار چاه موجود در استان،حدود 15 هزار و 81 مورد مجاز و 6 هزارو 30 حلقه آن فاقد پروانه بهره برداری یا غیرمجاز می باشند.

وی به مجموع منابع آبی در استان اشاره کرد و افزود:با احتساب چاههای مجاز دارای پروانه بهره برداری و چاههای فاقد مجوز بهره برداری یعنی غیرمجاز ،چشمه ها و قنوات موجود در استان،حدود یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب منابع آب زیرزمینی موجود استان است که توسط بهره برداران مجاز و غیرمجاز برداشت می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، گفت:حدود 4 میلیون مترمکعب نیز آب سطحی در استان برداشت می شود که از طریق رودخانه ها و سدهای استان که بر سر شاخه های این رودها احداث شده تامین میگردد.

رضاپور به بارندگی های امسال اشاره کرد و اظهار داشت:در سال آبی 98-97 که از مهرماه سال گذشته شروع شده و تا مهرماه امسال که هنوز یک ماه فرصت داریم،بارندگی خوبی در استان شاهد بودیم،بطوریکه این میزان به حدود 415 میلی متر رسید.

وی ادامه داد: این میزان تغییرات نسبت به سال گذشته 29 درصد و نسبت به بلند مدت حدود24 درصد افزایش را نشان میدهد.

رضاپور به وضعیت سدهای استان نیز اشاره و آب ورودی به سدهای استان را نسبت به سال گذشته خوب ارزیابی نمود و گفت: سدتهم 41 میلیون مترمکعب،گلابر19 میلیون متر مکعب،کینه ورس 47 و تالوار 175 میلیون متر مکعب ورودی داشتند که در مجموع 283 میلیون متر مکعب ورودی آب به سدهای استان است داشتیم که نسبت به سال گذشته 61 درصد رشد یعنی حدود 5 برابر افزایش نسبت به سالهای گذشته، را نشان می دهد.

وی در خصوص افتتاح تصفیه خانه آب شهر ابهر و خرمدره برای تامین آب شرب این شهرستانها، گفت: نیز92 درصد حجم مخزن سد کینه ورس پر می باشد و به محض آماده شدن تصفیه خانه ، این سد آماده بهره برداری است.

 

وی به میزان و نحوه مصرف آب در استان اشاره کرد و افزود:حدود 85درصد مصرف آب در بخش کشاورزی ،8درصد شرب و بهداشت،5 درصد صنعت و مابقی در خدمات و ... می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، بارندگی امسال را در 51 سال اخیر بی سابقه دانست و گفت: 23 استان از این نعمت الهی بهره مند شدند که 10 استان در معرض سیل بودند و استان زنجان نیز جزء این 10 استان بود، ولی سدهای موجود در استان بطور موثر توانست مقابل این سیل ویرانگر قرار بگیرد و آب واصله از باران های فصلی را ذخیره کند.

رضاپور در ادامه با اشاره به وضعیت تراز آبهای زیرزمینی در استان اظهار داشت : از 7 دشت استان 5 دشت در حالت بحرانی قرار دارد و 2 دشت که در شهرستان طارم و ماهنشان است، چندان در معرض کم آبی قرار ندراند و روند مصرف که بیش از میزان آب وارده به سفره های آب زیرزمینی است می تواند ذخائر آبی استراتژیک را با بحران جدی روبرو کند.

وی گفت: با وجود بارش و نزولات آسمانی ،ما شاهد افت شدید سفره های آب زیرزمینی هستیم،بطوریکه اکثر دشت های استان در حالت بحرانی قرار دارد و برای کاهش اثرات محیطی و اقتصادی بیلان منفی آبخوانها که ناشی از خشکسالی، بهره برداری بی رویه از سفره های آبهای زیرزمینی، سوء مدیریت در استفاده منابع آب است، نیاز به تدابیری گسترده برای استفاده بهینه از آبهای زیرزمینی در دشت ها میباشد.

مهندس رضاپور اظهارکرد:در مجموع در این استان سالیانه حدود 77 سانتی متر سطح تراز آب های زیرزمینی پایین می رود و اگر درست مصرف کردن را در برنامه های کشاورزان و بهره برداران قرار ندهیم، در آینده حتی آبی برای شرب هم در این مناطق نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در سطح دنیا فرمولی برای آب برنامه ریزی شده وجود دارد و آن هم این است که اگر میزان برداشت آب از منابع تجدید شونده تا 20 درصد باشد شاهد شرایط پایدار، 40 درصد باشد شاهد شرایط قابل تحمل و در صورتی که بیش از 40 درصد باشد وارد شرایط تنش آبی خواهیم شد، تصریح کرد: اما اگر برداشت آب از منابع تجدید شونده بیش از 60 درصد باشد وارد بحران آبی می‌شویم، این در صورتی است که نسبت مصرف آب در کشور نسبت به پتانسیل تجدید شونده 86 درصد است، بنابراین ما از مرحله بحران نیز عبور کرده‌ایم و اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده با تبعات بسیار سنگین آن روبرو خواهیم شد.

وی همچنین در رابطه با اهداف مشترکی که شرکت آب‌ منطقه‌ای و حوزه آبخیزداری منابع طبیعی می‌توانند با هم دنبال کنند، افزود: برنامه و طرح‌های این شرکت و آبخیزداری کاملا مستقل است و هر کدام از ارگان‌ها حسب ماموریت ذاتی خود و اعتبارات و اولویت‌های موجود اقدام می‌کنند. ولی از آن‌جایی که آبخیزداری در هر حال موجب بهبود وضعیت حوزه آبریز می‌شود، بدون شک تاثیرات مهم و به‌سزایی در کنترل سیلاب، تغذیه آبخوان و هدایت آورد حوزه‌ها خواهد داشت. از این‌رو می‌توان ماموریت هر دو ارگان و به تبع آن برنامه و طرح‌های هر دو دستگاه را در یک راستا توصیف کرد.

رضاپور به کشت محصولات پر آب بر، مثل برنج و هندوانه در استان اشاره کرد و عنوان داشت:کشاورزان و بهره برداران بایستی به این باور عمومی برسند که، دیگر آب اضافی برای کشت چنین محصولاتی وجود ندارد و باید سیستم عرضه و تقاضا به شکل درستی پیاده سازی شود.

کد خبر: 1666
  تاریخ خبر : 3 شهریور 1398
 کارشناس روابط عمومی
 426
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 20
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 815
  • بازدید دیروز : 3,500
  • کل بازدید : 6,444,449
  • آخرین به روزرسانی : 18 اردیبهشت 1403 08:16:55
  • شناسه IP شما : 18.116.40.177

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000