|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در سی و سومین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان مطرح شد:

هدف اصلی سازگاری با کم آبی، اطمینان از حصول تناسب هم‌زمانِ توسعه و ظرفیت‌ها است.

سی و سومین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان، به ریاست دکتر مهرداد سلطانی معاون امور هماهنگی و عمرانی استانداری زنجان و با حضور اعضای جلسه امروز دوشنبه مورخ 1/7/98 در سالن جلسات امام علی(ع) استانداری برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،در ابتدای این جلسه مهندس یوسف رضاپور ضمن قرائت دستور جلسه،گزارشی از وضعیت منابع آبی استان که از طریق بارندگی و رواناب آب ها در پشت سدهای استان جمع آوری شده است ارائه نمود و اظهارکرد: مجموع بارندگی تا 31 شهریورماه سال آبی 1397-1398 حدود 415 میلیمتر است که درصد افزایش آن نسبت به سال گذشته29درصد و نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت 32 درصد می باشد.

رضاپور در ادامه، گزارش دوره ای وضعیت سد های استان را بیان داشت و آب ورودی به سدهای زنجان را نسبت به سال گذشته خوب ارزیابی نمود و گفت:تهم42 میلیون مترمکعب ، گلابر19 میلیون متر مکعب ، کینه ورس 48 و تالوار 176 میلیون متر مکعب ورودی داشتند که در مجموع285 میلیون متر مکعب و نسبت به سال گذشته رشد حدود 5 برابری را نشان می دهد.

مهندس علیرضا نجفلو رئیس گروه بهره برداری و نگهداری از آبهای سطحی و مسئول طرح سازگاری با کم آبی شرکت آب منطقه ای زنجان،ضمن تشریح وظایف و عملکرد این کارگروه اظهارداشت: سازگاری را می توان به عنوان رویکردی برای توسعه متناسب با ظرفیت های طبیعی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…  موجود به منظور برآورد نیازهای جامعه تعریف نمود.

نجفلو افزود: سازگاری با کم آبی، نوعی مدیریت تطبیقی است که به پویایی سیستم‌های اقتصادی، طبیعی، سیاسی و اجتماعی توجه داشته و همواره در حال رصد آینده و آماده‌سازی ظرفیت‌های لازم برای مواجهه با شرایط جدید است.

وی ارکان کارگروه ملی سازگاری با کم آبی را برشمرد و تصریح کرد:دستگاه های ذیمدخل در تدوین برنامه سازگاری با کم آبی ملی و استانی که در صورتجلسه هیات وزیران وظایف آنها بصورت مجزا تشریح شده است،بایستی در به سرانجام رساندن این طرح، هم افزایی و همگرایی لازم را داشته باشند.

مسئول طرح سازگاری با کم آبی شرکت آب منطقه ای زنجان، هدف کلان برنامه های سازگاری با کم آبی را محدود کردن مصارف در حد آب قابل برنامه ریزی ابلاغ شده توسط وزارت نیرو دانست و تصریح کرد: در همین راستا کاهش مصارف از آب زیرزمینی برای دستیابی به 11 میلیارد کاهش برداشت از این منابع تا پایان برنامه ششم در سطح کشور از اولویت های اصلی این طرح است.

نجفلو به مصوبه هیئت وزیران در خصوص محدودیت و ممنوعیت کشت برنج خارج از استان های گیلان و مازندران اشاره کرد و افزود: شیوه نامه اجرایی ممنوعیت کشت برنج به کارگروه های استانی سازگاری با کم آبی ابلاغ شده و لازم الاجراست.

وی فرآیند بررسی و تصویب برنامه های سازگاری و نحوه  نظارت بر اجرای برنامه های سازگاری را نیز تشریح کرد و عنوان داشت: وضعیت تدوین برنامه‌های سازگاری با کم‌‌آبی استان‌ها اعلام شده واستان زنجان جزء  13 استانی است که هنوز برنامه سازگاری با کم‌آبی را به کارگروه ملی تحویل نداده‌اند و بلافاصله پس از تدوین برنامه به جایگاه بالاتر ارتقاء خواهد یافت.

مسئول طرح سازگاری با کم آبی شرکت آب منطقه ای زنجان، چالش های برنامه سازگاری با کم آبی و اهم اقدامات شرکت آب منطقه ای زنجان در خصوص طرح احیاء  و  تعادل بخشی و سازگاری با کم آبی را بیان داشت و گفت: در همین راستا پر و مسلوب المنفعه نمودن تعداد 124 حلقه چاه غیرمجاز با حجم صرفه جویی 5/92 میلیون مترمکعب، تأمین 20 گروه گشت و بازرسی جهت فعالیت در حوزه عملکرد استان، اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری به تعداد 65 فقره با حجم صرفه جویی 2/18 میلیون مترمکعب، آبگیری طرحهای تغذیه مصنوعی با حجم 20/35میلیون مترمکعب، توقیف  دستگاه حفاری و تجهیزات حفاری غیرمجاز به تعداد 18 دستگاه، نصب کنتورهای حجمی هوشمند به تعداد 146 دستگاه، استخراج اطلاعات چاه های مجاز و غیرمجاز واقع در شعاع 500 الی 2000 متری چاه های شرب و پیگیری تامین کمبود آب شرب شهر زنجان از طریق انتقال آب از بند سهرین از دیگر اقدامات این طرح در استان زنجان می باشد.

وی درپایان گزارش خود پیشنهادات قابل طرح در رابطه با ارائه برنامه سازگاری با کم آبی استان زنجان جهت تصویب در جلسه شورای حفاظت را مطرح نمود و خواستار تصویب این بندها شد.

در ادامه،مهندس افشاری معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان برنامه عملیاتی و ارائه گزارش عملکرد طرح احیا و تعادل بخشی در سال 1398را مطرح نمود و اظهارداشت: طبق جدول برنامه عملیاتی و برش استانی ابلاغی شرکت مادر تخصصی  در سال 1398، این شرکت توانسته،تعداد 124 چاه غیرمجاز را پر و مسدود نموده و تعداد 146 کنتور هوشمند را نصب و تعداد 18 دستگاه حفاری غیرمجاز را توقیف نماید.

افشاری، آمار پر و مسلوب المنفعه نمودن چاههای غیرمجاز به تفکیک شهرستانها در سال 98 را ارایه نمود و گفت: پیشنهاد مشترک شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی این است که برق چاههای کشاورزی که از اجرای طرح های آبیاری تحت فشار و تمدید پروانه بهره برداری ممانعت نموده قطع گردد.

در ادامه جلسه، بررسی و ارائه پیشنهاد فرماندار شهرستان خدابنده در خصوص نحوه اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی برای حصول نتیجه مناسب  و بررسی مشکلات موجود در بخش سجاس خدابنده مطرح و برای تصویب مورد بررسی بیشتر اعضاء و رئیس جلسه قرار گرفت.

دانش نیا،معاون دادستان زنجان نیزضمن ارج نهادن به اقدامات انجام شده توسط شرکت آب منطقه ای زنجان در راستای اجرای صصریح و درست قوانین آب و حفظ حقوق بیت المال از دیگر دستگاههای اجرایی خواست این شرکت را در جلوگیری از هدر رفت منابع آب زیرزمینی یاری دهند.

در پایان،دکتر سلطانی ضمن تقدیر از برنامه های عملیاتی که توسط شرکت آب منطقه ای زنجان و جهادکشاورزی در جهت پایین آمدن مصرف آب کشاورزی صورت گرفته است،تاکید کرد:موارد مطرح شده در جلسه بایستی به عنوان چراغ راه آینده همه مدیران ذیمدخل در این شورا قرار گرفته تا نتیجه خوبی در جهت حفظ و نگهداری از منابع ملی و عمومی استان بدست آید.

 

کد خبر: 1703
  تاریخ خبر : 1 مهر 1398
  آخرین به‌روزرسانی : 1 مهر 1398
 کارشناس روابط عمومی
 442
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 12
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 3,897
  • بازدید دیروز : 1,626
  • کل بازدید : 6,481,171
  • آخرین به روزرسانی : 30 اردیبهشت 1403 14:57:48
  • شناسه IP شما : 18.117.171.8

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000