|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه از سدهای مراش و ایالو

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، اصحاب رسانه و مدیر عامل سازمان مردم نهاد همراهان سبزاندیش استان در چهارمین روز از هفته دفاع مقدس در راستای انعکاس عملکرد این شرکت و پیشرفت طرحهای عمرانی استان در جمع مدیران شرکت آب منطقه ای،ظهر امروز چهارشنبه مورخ98.7.3 از فرآیند اجرایی سد تنظیمی ایالو و سد مراش بازدید کردند.

در حاشیه این بازدید طی نشست خبری اصحاب رسانه در سد مراش،علی عباسی  مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی این شرکت، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امکان ندارد سدی بدون مجوز زیست محیطی  ساخته شود و سد مراش موافقت‌نامه محیط زیست و مجوز اولیه راگرفته است.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه ای زنجان، با بیان اینکه موافقت ‌نهایی در هیچ پروژه ای اتفاق نمی‌افتاد، اضافه کرد: عدم صدور مجوز نهایی به دلیل نظارت در پروژه است.

وی با بیان اینکه محدوده ماهنشان و انگوران جزو فقیرترین مناطق در زمینه آب است، ادامه داد: این منطقه کوهستانی است و فاقد دشت ،آبخوان و آب زیر زمینی است.

عباسی با بیان اینکه آب موجود در ماهنشان از طریق چاههایی که آب زیر قشری دارند در حال استفاده است، عنوان کرد: از این آب میتوان برای کشاورزی استفاده کرد ولی برای شرب کیفیت مناسب را ندارد و سد مراش بهترین منبع آبی برای آینده شهرستان ماهنشان، دندی و روستاهای اطراف است.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه ای زنجان با بیان اینکه آب ماهنشان تحت تاثیر رودخانه و آب‌های روان است، گفت: این آبها چه از نظر کمی و چه کیفی تحت تاثیر بارش‌های فصلی است.

وی با بیان اینکه آب منطقه ماهنشان در تابستان کم می‌شود و از نظر کیفی نیز خاصیت خود را از دست میدهد اظهار داشت با توجه به وضعیت بارش‌ها آب‌های موجود قابل اتکاء نیستند.

عباسی با بیان اینکه فعالیت انسان همواره محیط زیست را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اضافه کرد: سد هم می‌تواند این تاثیر را داشته باشد.

وی با بیان اینکه بحث سد در راستای بهبود شرایط زیست محیطی انجام می‌شود، عنوان کرد: با وجود مخاطرات موجود، آب بهمراه خود بهبود شرایط زیست محیطی را به ارمغان می آورد.

در ادامه این بازدید، حبیب افشاریان مشاور طرح سد مراش با بیان اهمیت آب‌های زیرزمینی برای نسل آینده اظهار کرد: این آب‌ها نباید مورد استفاده بی رویه و بدون مطالعه قرار گیرد.

وی افزود: مصرف آب‌های زیر زمینی موجب شده است این آبها با افت شدید مواجه شده وکیفیت خود را نیز از دست داده است.

افشاریان، با اشاره به اینکه در مهندسی، مهار آبهای سطحی و استفاده آن به جای مصرف آب‌های زیرزمینی مورد توجه است، اضافه کرد:  پروژه سد مراش از سال ۱۳۹۰ تا 1394 قابلیت بهره‌‌برداری داشت.

وی با بیان اینکه کمبود اعتبارات سرعت پروژه‌ را کاهش داده است، عنوان کرد: در صورتی که منابع مورد نیاز تزریق گردد، تا سال ۱۴۰۲ این طرح به اتمام رسیده و قابل بهره برداری می گردد.

افشاریان، با بیان اینکه آب سد مراش جزء با کیفیت‌ترین آب‌های استان است، گفت: آزمایش‌های مستمری از آب وارده از شاخه‌هابه سد مراش انجام می‌شود و وجود  فلزات سنگین در این آب رد شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۶۷ میلیارد تومان برای سد مراش هزینه شده است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود ۳۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این سد هزینه شود.

افشاریان بیان داشت: در سال ۱۳۸۸ هزینه ای که برآورد شده بود، اکنون به ۱۰ برابر رسیده است و اتمام هرچه سریعتر این طرح موجب جلوگیری از اتلاف بودجه های عمرانی استان و این شهرستان است.

رسول قره‌خانی مدیر پروژه سد مراش نیز با اشاره به اینکه شهرستان ماهنشان، شهرهای دندی و انگوران هم بطورکمی و هم کیفی مشکل آب شرب دارند، افزود: مشکل آب در برخی روستاهای زنجان نیز وجود دارد.

قره خانی با بیان اینکه قرارداد اولیه باستان شناسی در سد مراش منعقد و انجام شده است، گفت: در قرارداد اولیه موردی مشاهده نشده است.

مدیر پروژه سد مراش با بیان اینکه از ۱۴۸ منزل مسکونی روستای مراش فقط ۳۹ واحد باقی مانده است‌، ادامه داد: از این تعداد ۱۸ واحد مخروبه بوده و ۲۳ واحد در انتظار تخصیص اعتبار برای تخلیه است.

سید محمد شعاعی،مدرس دانشگاه و مشاور کنترل کیفی آب سد مراش نیز در توضیح اینکه در برخی موارد عنوان می‌شود آب سد مراش سرطان‌زاست، گفت: این مطالب زمانی مطرح شده است که منابع تامین کننده سد مراش سالهاست در حال پایش است.

وی با بیان اینکه با وجود شرکت سرب و روی در نزدیکی سد حساسیت‌ها افزایش یافته است، اظهار داشت: پایش کیفی انجام شده و مشکل خاصی در کیفیت آب مراش وجود ندارد و پایش‌ها حاکی از سلامت آب این سد است.

در پایان خانم امینی ، مدیر عامل سازمان مردم نهاد همراهان سبزاندیش به بیان اهمیت سد سازی بالاخص در منطقه ماهنشان پرداخت و اظهار داشت،با توجه به بررسی های انجام یافته ،این منطقه فاقد سفره آب زیرزمینی است و جهت تامین نیازهای آبی منطقه اعم از شرب و صنعت و زیست محیطی ، احداث سد ضروری به نظر می رسد .

مدیر عامل سمن همراهان سبزاندیش در ادامه به مهار سیلاب توسط سدهای استان اشاره نمود و گفت : سد مراش و ایالو نیز علاوه بر تامین نیازهای مختلف آبی منطقه ماهنشان و دندی ،در کنترل سیلاب منطقه نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

 

کد خبر: 1709
  تاریخ خبر : 3 مهر 1398
  آخرین به‌روزرسانی : 6 مهر 1398
 کارشناس روابط عمومی
 704
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 16
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 3,559
  • بازدید دیروز : 1,626
  • کل بازدید : 6,480,833
  • آخرین به روزرسانی : 30 اردیبهشت 1403 14:57:48
  • شناسه IP شما : 18.119.172.243

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000