|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری سی و هشمتمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان به ریاست استاندارزنجان

برگزاری سی و هشمتمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان به ریاست استاندارزنجان

سی و هشتمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان زنجان امروز پنجشنبه راس ساعت 10:30 صبح با حضور اعضای این جلسه و به ریاست دکتر فتح اله حقیقی استاندار زنجان و با دستور کار؛1- ارائه گزارش شرکت آب منطقه ای استان در خصوص وضعیت منابع آبی و اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی و طرح مسایل و مشکلات موجود2- ارائه آخرین ویرایش گزارش طرح سازگاری با کم آبی با اعمال آخرین تغییرات دستگاههای ذیمدخل ، توسط شرکت آب منطقه ای زنجان جهت تصویب نهایی موضوع 3- ارائه گزارش از وضعیت فرو نشست زمین در منطقه ابهر و خرمدره 4- بررسی نامه مدیر کل مدیریت بحران در خصوص درخواست اداره کل منابع طبیعی برای انتقال آب مازاد سد خاکی حسن ابدال، در سالن پیامبر اعظم استانداری زنجان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان؛ در ابتدای این جلسه، مهندس اسماعیل افشاری مدیرعامل این شرکت و دبیر شورای حفاظت منابع آب استان، گزارش مبسوطی از میزان بارندگیها و همچنین وضعیت منابع آبی و اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در استان ارائه نمود و اظهارداشت: مجموع بارندگی ها تا روز 21 آبان ماه یعنی 52 روز از سال آبی گذشته 24 میلی متر در ایستگاههای مبنای استان ثبت شده است و این میزان در مقایسه با سال آبی گذشته حدود 62 درصد کاهش و در دراز مدت حدود 42 درصد کاهش را نشان میدهد و البته هنوز زود است که قضاوت کلی در خصوص بارندگیهای استان انجام دهیم.

افشاری، به ورودی آب سدهای تهم ،گلابر ،کینه ورس و تالوار اشاره کرد و عنوان داشت:کل حجم مخازن سدهای استان زنجان سال گذشته 255 میلیون متر مکعب ورودی داشته اند که در مقایسه با روز متناظر سال گذشته امسال تاکنون 261 میلیون متر مکعب آب پشت این مخازن جمع شده است که نسبت به سال گذشته می توان گفت حدود 6 میلیون متر مکعب آب کمتر وارد مخازن سدهای استان شده است.

وی، گزارشی از وضعیت چاههای غیرمجاز استان و فعالیتهای مرتبط با طرح احیاء و تعادل بخشی در سالهای اخیر ارائه داشت و تصریح کرد:از ابتدای سالجاری تاکنون 66 حلقه چاه غیرمجاز با حجم ذخیره حدود 2 میلیون مترمکعب آب در مخازن سفره های آب زیرزمینی استان پر شده است، البته تعهد شرکت آب منطقه ای زنجان در پر کردن چاه غیرمجاز350 حلقه تا پایان سال 99 است که می توان با توجه به برداشت محصولات کشت شده تا پایان سال این هدف را در سطح استان محقق کرد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان تصریح کرد: تاکنون برای بهره برداران چاههای آب چه در بخش کشاورزی  و چه در بخش صنعت تعداد 142 دستگاه کنتور حجمی هوشمند نصب شده که این روند تا پایان سال 99 بصورت جدی پیگیری خواهد شد.

در ادامه، مهندس علیرضا نجفلو رئیس گروه بهره برداری و نگهداری از آبهای سطحی شرکت آب منطقه ای زنجان نیز در خصوص آخرین ویرایش گزارش طرح سازگاری با کم آبی با اعمال آخرین تغییرات دستگاههای ذیمدخل مطالبی بیان داشت و افزود:هدف از کارگروه طرح سازگاری با کم آبی در مرحله نخست صرفه جویی 11 میلیون مترمکعبی آب در کل کشور است.

نجفلو، به سهم استان زنجان در این میزان صرفه جویی اشاره کرد و گفت: استان زنجان می بایست در منابع آب زیرزمینی حدود 332 میلیون مترمکعب و در آب سطحی نیز حدود 132 میلیون مترمکعب صرفه جویی در سال داشته باشد و البته میزان صرفه جویی مذکور در بخش کشاورزی بوده و صرفه جویی مصارف بخش های صنعت و شرب و فضای سبز بر مبنای توافق صورت گرفته در استان خواهد بود.

وی، به سیمای منابع و مصارف آب استان زنجان نیز اشاره کرد و افزود: 8 هزار و 809 حلقه چاه مجاز و 9 هزار و 257 حلقه چاه غیرمجاز در کل استان زنجان تاکنون حفر شده است.

رئیس گروه بهره برداری و نگهداری از آبهای سطحی شرکت آب منطقه ای زنجان، متوسط حجم کسری سالانه مخازن آب زیرزمینی در استان را حدود 125 میلیون متر مکعب عنوان داشت و تصریح کرد: حجم کسری تجمعی منابع آب زیرزمینی نیز حدود 2 میلیون و 755 میلیون متر مکعب می باشد.

نجفلو وضعیت منابع آب سطحی در استان را طی 10 سال گذشته رو به کاهش خواند و گفت: بطور مثال در زنجانرود ما شاهد تغییرات محسوسی در روند کاهش آورد این رودخانه هستیم.

وی، به روند وضعیت منابع آب سطحی، مصارف سدها و تغییرات کیفیت رودخانه‌ها نیز اشاره نمود و عنوان کرد: مجموع مصارف از منابع آب سطحی و زیرزمینی در استان زنجان در بخش شرب حدود 105 میلیون مترمکعب، صنعت حدود 20 میلیون متر مکعب و در بخش کشاورزی حدود 1347میلیون متر مکعب است.

نجفلو، اهم چالشهای منابع آب استان را برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، پایین بودن عملکرد محصولات کشاورزی، کشت برنج و مسائل اجتماعی ناشی از اعلام ممنوعیت آن ،مصرف بی‌رویه کود و سموم و تأثیر آن بر آلودگی منابع آبی، فرسوده بودن توزیع آب شهری، عدم تکمیل طرح‌های فاضلاب و عدم توسعه‌یافتگی صنعتی در استان دانست و افزود:انسداد چاههای غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت ، اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری و همچنین نصب کنتورهای هوشمند برای چاههای کشاورزی و صنعت و خدمات از راهکارهای مهم جلوگیری از هدر رفت منابع آب استان است.

وی به پیشنهاداتی جهت اخذ مصوبه در سطوح کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی نیز اشاره کرد و عنوان داشت: تدوین دستورالعمل نحوه هزینه‌کرد جرائم حاصل از آلودگی منابع آب در راستای حفاظت کمی و کیفی منابع آب با همکاری سازمان محیط‌زیست و وزارت نیرو، لحاظ تأییدیه مکتوب شرکت آب منطقه‌ای زنجان در فرآیند اعطای تسهیلات سیستم تحت‌فشار در صورت نصب کنتور هوشمند با همکاری جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و بانک‌ها، ارائه تسهیلات بانکی (جایگزینی سیستم‌های نوین آبیاری نوین و کشت گلخانه‌ای به‌جای روش‌های سنتی) در صورت نصب کنتور هوشمند  و تعدیل پروانه بهره‌برداری از آب چاه متناسب با سطح اجرای سیستم تحت‌فشار و کشت گلخانه‌ای با همکاری دستگاههای ذیربط می تواند در خصوص تامین آب پایدار و تضمین آب مثمر ثمر باشد.

استاندار زنجان نیز دراین جلسه با اشاره به طرح ملی سازگاری با کم آبی و ابلاغ وزارت نیرو مبنی بر صرفه جویی ۱۳۲ میلیون مترمکعبی در آب‌های سطحی و ۳۳۲ میلیون مترمکعبی هم درآب‌های زیرزمینی در استان گفت: باید شاخص‌های ارزیابی با اقدام کارشناسی منطقی  و با تشکیل یک گروه تخصصی درحوزه معاونت امور هماهنگی و عمرانی و با بهره گیری از تجارب گذشته  بررسی و نظر استان با شاخص دقیق به وزارت نیرو اعلام شود.

حقیقی افزود: در تصمیم گیری برای استان بایستی مواردی را که امکان دارد در آینده برای منافع مردم اختلال ایجاد کند، شناسایی کرده و برای آنها راه حل کارشناسی شده پیدا کنیم چون نسلهای بعد ما را قضاوت خواهند کرد.

 

 

کد خبر: 2133
  تاریخ خبر : 22 آبان 1399
 کارشناس روابط عمومی
 347
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 16
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 1,297
  • بازدید دیروز : 4,860
  • کل بازدید : 6,436,677
  • آخرین به روزرسانی : 12 اردیبهشت 1403 07:55:41
  • شناسه IP شما : 18.221.222.47

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000