|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در چهل و یکمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان به ریاست استاندار زنجان مطرح شد:

لزوم تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با کم آبی در استان

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، اولین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان و سازگاری با کم آبی در سال 1400 که چهل و یکمین جلسه متوالی این شورا می باشد امروز چهارشنبه 8 اردیبهشت ماه با حضور اعضای جلسه و به ریاست استاندار زنجان بصورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد.

در ابتدا، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات اعضای جلسه، اظهارداشت: ارائه گزارش شرکت آب منطقه ای استان در خصوص وضعیت منابع آبی و اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی در استان، ارائه گزارش شرکت آب منطقه ای در خصوص وضعیت آب سد تهم ،ارائه گزارش شرکت آب و فاضلاب استان و سازمان جهاد کشاورزی در خصوص برنامه ها و تمهیدات برای مقابله با خشکسالی های پیش رو  و مشکلات احتمالی  و همچنین ارائه گزارش اداره کل منابع طبیعی در خصوص آخرین وضعیت پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری در دستور کار این جلسه قراردارد.

"اسماعیل افشاری"،  در ادامه به میزان بارش‌ها در استان زنجان اشاره کرد و گفت: مجموع بارندگی ها تا 7 اردیبهشت ماه سال آبی 1399-1400 حدود 176 میلیمتر ثبت شده است که این میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته که حدود 334 میلیمتر بود 47 درصد کاهش را نشان میدهد.

افشاری، به ارائه گزارش وضعیت سدهای استان پرداخت و از کاهش حدود 37 درصدی آب ورودی به پشت سدها خبر داد و افزود: از آغاز سالجاری تا کنون، آورد مخزن سد تهم بیش از 7 میلیون متر مکعب بوده است که این میزان در سال گذشته  حدود 16 میلیون مترمکعب بود و میزان 56 درصد کاهش را نسبت به دوره آماری سال گذشته نشان میدهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، خاطرنشان کرد: حدود 79 میلیون مترمکعب آب در مخزن سد گلابرذخیره شده است و ۹۲ درصد مخزن سد کینه ورس  هم با حدود 14 میلیون متر مکعب  آب ، پر شده است

وی، میزان آب مخزن سد تالوار را هم حدود 131 میلیون متر مکعب عنوان نمود و گفت :۲۶ درصدمخزن آن  پر بوده و نسبت به سال گذشته 5 درصد کاهش داشته است

افشاری، گزارشی از وضعیت چاههای غیرمجاز استان و فعالیتهای مرتبط با طرح احیا و تعادل بخشی در سالهای اخیر ارائه داد و تصریح کرد: طی سالجاری ۴۱۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان پلمپ خواهد شد که با انجام این کار ،صرفه جویی بیش از ۲۳ میلیون متر مکعبی آب را به دنبال دارد.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان زنجان، با تاکید بر اهداف مهم طرح سازگاری با کم آبی و لزوم همکاری همه دستگاههای مسئول در راستای رسیدن به نتیجه مطلوب گفت: در بحث تعادل بخشی هم ۱۵۰ حلقه چاه بایستی اصلاح و تعدیل شوند که حدود ۲.۵ میلیون متر مکعب صرفه جویی در آبخوان‌ها را منجر خواهد شد.

وی، گفت: 2هزار و ۵۸۹ حلقه چاه در استان زنجان به کنتور هوشمند مجهز شده است، که با اجرایی شدن این امرمهم بیش از ۶ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی گردیده است.

افشاری، جایگزینی کشت گلخانه‌ای به‌جای زراعت سنتی، جایگزینی گیاهان کم آب بر و ارقام جدیدبه جای گیاهان با مصرف آب بالا، جایگزینی سامانه‌های نوین آبیاری به‌جای شیوه سنتی، مدیریت ماده آلی خاک و کشاورزی حفاظتی، اجرای عملیات آب و خاک در عرصه تشکل‌های کشاورزی، افزایش سطح کشت نشائی در صیفی‌جات و آموزش کشاورزان و ترویج روش‌های اصلاحی آبیاری سطحی (یک درمیان، موجی و...) را از دیگر برنامه های اجرا شده طرح سازگاری با کم آبی در استان دانست که حاصل آن صرفه جویی 85 میلیون مترمکعبی در منابع آبی استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، گزارشی از وضعیت آب سد تهم نیز ارائه داد و خاطر نشان کرد: متوسط حجم ورودی به سد از زمان شروع بهره برداری(1386) تاکنون در حدود 18 و نیم  میلیون متر مکعب در شرایط نرمال بارندگی می باشد.

وی به خروجی های آب از سد تهم و میزان مصارف شرب و کشاورزی آن اشاره کرد و افزود: با شروع آبگیری سد در سال 1382، تراز آب مخزن درسالهای 1389و 1391به تراز نرمال رسیدو سد در ماههای اردیبهشت و خرداد این سالها سرریز نمودولی در ادامه با افزایش بهره برداری از سد برای مصارف شرب ، سرریز سد قطع گردیده و هر ساله تراز آب پایین تر رفته و حجم ذخیره سد نیزکاهش یافته است .

دبیر شورای حفاظت آب استان به 3 سناریوی طراحی شده از سوی شرکت آب منطقه ای زنجان برای حفظ شرایط فعلی و پیشگیری از پایین آمدن بیش از پیش آب مخزن سد در روزها و ماه های آتی،تاکید کرد و  تصریح نمود: سناریوی اول اینکه بهره برداری از سد با ادامه شرایط فعلی ادامه یابد که با ادامه این روند تامین آب برای همه مصارف امکانپذیر نخواهد بود.

دومین سناریو، مصرف آب شرب در حد تخصیص باشد که در این صورت حجم قابل بهره برداری از سد درپایان سال آبی406-1405 به صفر خواهد رسید.

سناریوی سوم اینکه کاهش مصرف آب شرب در حد ورودی به مخزن صورت گیرد که با در نظر گرفتن حداقل ورودی تجربه شده در سال آبی جاری و حداقل مصرف شرب متناسب با ورودی (10 میلیون متر مکعب )، در این صورت با لحاظ میزان تبخیر از سطح دریاچه سد و حقابه کشاورزی، حجم قابل بهره برداری از سد درپایان سال آبی414-1413 به صفر خواهد رسید.

افشاری به برنامه های پیشنهادی شرکت آب منطقه ای زنجان در شرایط بحران خشکسالی که در سه محور؛ کوتاه مدت،میان مدت و بلند مدت می باشد اشاره کرد و گفت: شرکت آب منطقه ای زنجان تمام همت خود را در راستای تامین آب شرب استان بکار خواهد برد تا در آینده با بحران مواجه نشویم.

استاندار زنجان نیز در این جلسه با اشاره به کاهش ۴۷ درصدی بارندگی ها نسبت به مدت مشابه سال قبل افزود: بر اساس آمار اعلام شده میزان بارندگی در استان نسبت به بلند مدت ۲۷ درصد روند کاهشی نشان می دهد که با این شاخص ها زنجان در میانه جدول کشوری قرار گرفته است.

"فتح اله حقیقی" با بیان اینکه وضعیت بارندگی استان چندان خوشایند نیست، اظهار داشت: این در حالی است که ۵۰ درصد استان های کشور با کاهش شدید بارندگی مواجه هستند و وضعیت بدتری را برای آنها به نسبت این استان رقم زده است.

این مقام مسئول بر لزوم مدیریت بهینه مصرف آب در شرایط بحرانی کنونی کشور اشاره کرد و گفت: از طرفی ورودی آب سدهای استان نیز ۲۲ میلیون مترمکعب کاهش یافته است بطوریکه سد تهم  درشهر زنجان وضعیت مطلوبی ندارد چراکه آب ورودی به این سد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه آمارها و شاخص ها نشان می دهد وضعیت خوبی در حوزه آب شرب مصرفی و دیگر بخش ها حاکم نیست، اظهار داشت: در صورت عدم مدیریت صحیح این حوزه، حتی در حوزه آب شرب با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.

 استاندار زنجان با بیان  اینکه در شرایط کنونی هم استانی ها باید کمک رسان و همراه در مصرف بهینه آب باشند، ادامه داد: وظیفه مهم تر اینکه مدیران دستگاههای متولی امر باید بصورت میدانی با طرح های پیشگیرانه در این زمینه وارد عمل  شوند.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر با توجه به شرایط حاکم زمان نظاره گر بودن نیست، بلکه مدیران دستگاههای متولی با احساس مسوولیت بیشتری در این حوزه فعال و به دنبال رفع مسائل و مشکلات پیش رو باشند.

حقیقی افزود: حضور میدانی مدیران در عرصه های مختلف نتایج عینی دارد که پیش از این مهم، در بحث محدودیت ها  و رعایت پروتکل های بهداشتی کرونایی نمود بیشتری داشت و تداوم این مهم به کاهش آسیب ها منجر می شود.

 این مسئول با تاکید بر اینکه انسداد چاههای غیرمجاز کشاورزی باید با جدیت بیشتری در استان پیگیری شود، ادامه داد: کنترل هوشمند در این خصوص انجام و اصلاح و تعدیل با هدف گذاری تعیین شده نیز مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان نیز باید کشت های گلخانه ای محصولات را بیش از گذشته در سال جاری مورد توجه قرار دهد، اضافه کرد: این سازمان از کشت محصولات پر آب در شرایط کنونی جلوگیری کند و موضوع تاسف بار اینکه کشت چنین محصولاتی در استان به استان های دیگر اجاره داده می شود.

استاندار زنجان در خصوص برنامه ریزی میان و بلندمدت آب استان نیز گفت: این مهم باید در کنار سند سازگاری با کم آبی لحاظ و برنامه ریزی لازم انجام و در این خصوص با برنامه ریزی، مشکلات حل و فصل شود.

وی اظهار داشت: طرح  های اجرایی مصرفی آب در حوزه سد تهم با حضور کارشناسان انجام و سپس در کارگروه مصوب شود و در خصوص باروری ابرها نیز مکاتبات لازم با وزیر مربوطه انجام خواهد شد.

حقیقی خاطرنشان کرد: برای مدیریت بهینه مصرف آب اطلاع رسانی لازم از سوی دستگاه‌های متولی در استان پیش بینی شده است که طبق هماهنگی ها انجام خواهد گرفت.

حقیقی بر تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با کم آبی در استان با مسئولیت معاونت عمرانی استانداری و با هدف رسیدگی به مشکلات مربوط به این حوزه به ویژه در روستاها تاکید کرد و همچنین بررسی موضوع مدیریت مصرف آب سدهای استان را بصورت کارشناسی شده و تخصصی ،خواستارشد.

 

 

کد خبر: 2390
  تاریخ خبر : 8 اردیبهشت 1400
 کارشناس روابط عمومی
 367
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 19
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 2,653
  • بازدید دیروز : 10,888
  • کل بازدید : 6,413,171
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 12:55:32
  • شناسه IP شما : 3.142.53.68

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000