|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در برنامه مطالبه شبکه اشراق استان:

طرح سازگاری با کم آبی در جهت مدیریت صحیح منابع آب استان است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در برنامه مطالبه شبکه اشراق که با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان برگزارشد،ضمن تشریح وضعیت منابع آبی استان به چالشهای پیش روی جهت تامین آب پایدار پرداخت و گفت: طرح سازگاری با کم آبی در جهت مدیریت صحیح منابع آب استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در برنامه مطالبه شبکه اشراق که با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان برگزارشد،ضمن تشریح وضعیت منابع آبی استان به چالشهای پیش روی جهت تامین آب پایدار پرداخت و گفت: طرح سازگاری با کم آبی در جهت مدیریت صحیح منابع آب استان است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،"اسماعیل افشاری" ضمن قدردانی از حساسیت صدا و سیمای مرکز زنجان در خصوص موضوع آب،در خصوص سهم استان از رودخانه قزل اوزن توضیحاتی ارائه نمود و اظهارکرد: رودخانه قزل اوزن از استان کردستان سرچشمه می گیرد و آب آن به چند استان ترانزیت می شود که زنجان نیز یکی از این استانها می باشد.

 افشاری، افزود: حقابه های این رودخانه برای اراضی زیرکشت طی دوره آماری 5 ساله تعیین می شود و در این چارچوب ما در استان اراضی مشخصی داریم که شهرستان طارم نیز از این مو ضوع مستثنی نیست.

وی با اشاره به پایین آمدن آب رودخانه قزل اوزن بخصوص در سالهای اخیر به غیر از سال 98و99 که نسبتا ترسالی بود، تصریح کرد:مشکل اساسی که در شهرستان طارم وجود دارد بحث تنظیم آب است که با توسعه اراضی کشاورزی و پایین آمدن سطح رودخانه قزل اوزن بدلیل کم شدن نزولات جوی امکان تخصیص آب برای اراضی جدید وجود ندارد و این موضوع بایستی مد نظرهمه کشاورزان و بهره برداران استان قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، با ورود به بحث آب مجازی که متاسفانه کشاورزان و مردم عادی هیچ توجهی به آن نمی کنند، خاطر نشان ساخت: در کشت هندوانه ، پیاز و سیر دغدغه ای که وجود دارد این است که آیا کشاورزان در کشت این محصولات پر آب طلب ، میزان وقت و سرمایه ای را که تلف می کنند، به مقصود اصلیشان که همان سرمایه بالاست ، دست می یابند یا خیر؟ اینجا بایستی گفت؛ متاسفانه به سرمایه اولیه خود نیز دست پیدا نمی کنند، چون این نوع محصولات بدلیل کشت بالا در استان و مقارن شدن آن با فصول سرما و دیگر علت و علل ، زود از بین رفته یا به قیمت نازلتری معامله می شوند.

افشاری در خصوص تامین آب کشاورزی شهرستان طارم برای فصل گرم از سد آیدوقموش اظهار داشت: اقدامات و هماهنگی هایی با استان بالادست رودخانه قزل واوزن که آذربایجان شرقی است صورت گرفته که این موضوع در قبال پرداخت آب بهای دوره های قبل تسریع خواهد شد و از کشاورزان و بهره برداران انتظار می ورد نسبت به تسویه بدهی ادواری اقدام نمایند تا در حق آن دسته از کشاورزانی که بدهی خود را تسویه کرده اند، اجحاف نشود.

 وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در سالهای اخیر در شهرستانهای استان به کمبود آب دامن زده است، ورود کشاورزان غیر بومی استان‌های همجوار به منطقه و اجاره اراضی حاصلخیز برای کاشت محصولات آبدوست همچون سیب زمینی است که متاسفانه با تطمیع کشاورزان منطقه این روند با شتاب افزایشی در حال رشد است.

مدیرعامل آب منطقه ای زنجان از کشاورزان خواست که از اجاره اراضی به افراد غیر بومی خودداری کنند، زیرا کشاورزان غیر بومی با برداشت بی رویه از منابع آبی موجب تخلیه آب چاه و افت سطح آب در آبخوان شده و خسران جبران ناپذیری برای منابع آبی استان رقم خواهند زد.

وی خطاب به کشاورزان و روستاییان گفت : کشاورزان باید الگوی کشت اعلامی از طریق جهاد کشاورزی را رعایت کرده و از کشت محصولات آبدوست خودداری کنند، در غیر این صورت شرکت آب منطقه ای زنجان هیچ گونه مسئولیتی در خصوص تامین آب برای محصولات خارج از الگوی کشت ندارد.

افشاری  به  طرح ملی سازگاری با کم آبی و برگزاری جلسات مستمر آن به ریاست استاندار زنجان نیز اشاره کرد و گفت: این طرح در چند برنامه مدون، طراحی شده  است که از آن جمله می توان به؛ انسداد چاههای غیرمجاز، کشت های گلخانه ای که حقابه آنها تعریف شده است و همچنین عدم توسعه اراضی کشاورزی و عدم تخطی کشاورزان و بهره برداران از واگذاری اراضی آبخور اولیه به مالکین استانهای همجوار اشاره نمود و از همکاری مطلوب سازمان جهادکشاورزی استان در راستای تحقق اهداف این طرح قدردانی نمود.

کد خبر: 2400
  تاریخ خبر : 26 اردیبهشت 1400
 کارشناس روابط عمومی
 742
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 36
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 1,706
  • بازدید دیروز : 2,040
  • کل بازدید : 6,385,815
  • آخرین به روزرسانی : 30 فروردین 1403 11:55:11
  • شناسه IP شما : 18.118.145.114

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000