|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

امام جمعه زنجان در مراسم گرامیداشت ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و قیام 15 خرداد:

برگزاری این مراسم در حقیقت تجدید عهد با شهدا و امام راحل و عظیم الشان انقلاب است

سی و دومین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین 15 خرداد 1342 با حضور مدیران عامل و کارکنان صنعت آب و برق استان زنجان و سخنرانی آیت اله خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در محل شرکت برق منطقه ای استان با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و مکان روباز برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان،در این مراسم امام جمعه زنجان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی و بخصوص شهدای قیام 15 خرداد که این قیام سرآغاز نهضت بزرگ مردمی برای رهایی از یوغ  استعمار و رژیم ستمکار پهلوی شد، اظهارکرد: خاستگاه قیام ۱۵ خرداد از نقش و جایگاه روحانیّت شیعه در جامعه ایران و پیروی مردم از آنها ناشی می شود. زیرا در طول ۱۰۰ سال گذشته تاریخ معاصر، روحانیّت مبارز انقلابی به دلیل سیاست ها و برنامه های ضد اسلامی سلسله قاجار و خاندان پهلوی، توده های مردم مسلمان ایران را علیه آنها بسیج کرد.

خاتمی ادامه داد: در طول این ۱۰۰ سال، درک شیعه از مسایل سیاسی بتدریج دچار تحوّل شد و با سیاسی شدن افکار عمومی مردم، روحیه مبارزه جویی با نظام های طاغوتی در سرلوحه حرکت های آنها قرار گرفت. ابتدا قیام تنباکو بر ضد تسلّط اقتصادی بیگانگان (انگلیس) شکل گرفت. سپس افکار عدالت جویانه و قانون خواهی در انقلاب مشروطیت و قانون اساسی مشروطه تبلور یافت. جنبش ملّی شدن نفت نیز یک مبارزه ضد استعماری بود که حیطه وسیع تری نسبت به قیام تنباکو داشت.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: سرانجام نهضت پانزده خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی در کوران اقدامات تسلّط جویانه آمریکا که در پوشش برخی اصلاحات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و اجتماعی انجام می شد، به وقوع پیوست و پایه های رژیم سلطنتی پهلوی را متزلزل کرد. در همه این جنبش های سیاسی و اجتماعی روحانیّت مبارز شیعه نقش اصلی را برعهده داشت و این قیام با تلاش های مجدّانه امام خمینی(ره) روی داد.

وی زمینه‌های اصلی قیام 15 خرداد را خاطر نشان ساخت و گفت :تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در مهر 1341 که به موجب آن شرط سوگند به قرآن و مسلمان بودن حذف شد و به زنان حق رأی داده شد، لوایح شش‌گانه و انقلاب سفید به گونه‌ای که ابتدا شش اصل و سپس به افزوده شدن 13 اصل دیگر اصول 19 گانه‌ای برای آینده کشور طرح‌ریزی شد و قرار شد تا برای تأیید این اصول رفراندومی برگزار شود و مورد سوم اینکه روز دوم فروردین 1342 مجلس سوگواری برای سالگرد شهادت امام صادق (ع) برگزار شده بود که این مراسم با تهاجم کماندوهای رژیم مواجه شد و گروه کثیری از طلاب و مردم به خاک و خون کشیده شدند و درنهایت با فرارسیدن محرم نیز فرصت مناسبی در اختیار روحانیون قرار گرفت تا با الگو گرفتن از قیام امام حسین (ع) به افشاگری‌های خود علیه رژیم ادامه دهند و برای مبارزه مردم را‌ آماده سازند. امام نیز با توجه به نقش فعالی که در این زمینه ایفا کرد موجب ترس و وحشت رژیم از ادامه فعالیت‌های مخالفت‌آمیز خود شد.

وی گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب اسلامی را از اهم برنامه های همه دست اندکاران و مروجین و مبلغین دانست و تاکید کرد: باید نسبت به سخنان امام حساسیت نشان دهیم و ببینیم دیدگاه های مترقی امام چگونه بود زیرا امام شخصیت فرازمانی داشت و آینده را به خوبی پیش بینی و تجزیه و تحلیل می کرد.

امام جمعه زنجان با دعوت از همه آحاد مردم و بخصوص مسئولین استان به نشر و ترویج درست مبانی اصیل انقلاب اسلامی، تصریح کرد: امام با پشتوانه اسلام و حقیقت دین، انقلاب و کشور را اداره می کرد، زیرا اسلام جامع است و تمام درخواست های مردم را پاسخ می دهد. امروز نیز باید برای اصل اسلام کار کنیم زیرا  تمام سخنرانی های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) همانند استاد فرزانه اش امام راحل حول محور اسلام و عقلانیت و بصیرت افزایی است.

شایان ذکر است، این مراسم با مدیحه سرایی حاج سید یوسف شبیری در ثنای شهدای کربلا و همچنین شهدای انقلاب اسلامی به پایان رسید.

 

کد خبر: 2420
  تاریخ خبر : 11 خرداد 1400
  آخرین به‌روزرسانی : 11 خرداد 1400
 کارشناس روابط عمومی
 321
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 22
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 6,519
  • بازدید دیروز : 4,376
  • کل بازدید : 6,406,149
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 12:55:32
  • شناسه IP شما : 3.138.125.2

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000