|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در برنامه اوز به اوز شبکه اشراق :

حجم آب سدهای استان نسبت به سال قبل 50 میلیون مترمکعب کاهش داشته است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان با حضور در برنامه زنده رادیویی اوز به اوز شبکه اشراق زنجان به سؤالات مجری برنامه و مخاطبین پاسخ داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زتجان، اسماعیل افشاری در ابتدا با ارائه گزارشی از وضعیت بارندگی استان در سالجاری با توجه به آمار ایستگاههای مبنا، گفت:در سال آبی گذشته که از مهر 99 تا شهریور 1400 است حدود 230 میلی متر بارش داشتیم و در سال آبی جدید که از شهریور 1400 شروع شده تا 19 دیماه که 110 روز از آن گذشته حدود 70 میلی متر بارش را نشان میدهد که حکایت از پائیزی خشک دارد.

افشاری  با اشاره به بارش های کمی که تا کنون در استان رخ داده ، تصریح کرد:بارندگی ها در سال آبی جدید که از مهرماه 1400 شروع شده حدود 40 درصد منفی و نسبت به متوسط آماری حدود 32 درصد منفی هستند.

وی حجم آب پشت سدهای استان را حدود 220 میلیون مترمکعب دانست و افزود:این حجم در سال گذشته حدود 270 میلیون مترمکعب بود که 50 میلیون مترمکعب کاهش را نشان میدهد و از این میزان کاهش حدود 21 میلیون مرمکعب متعلق به سد تهم می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با تاکید بر عقب افتادگی شدید در بحث بارشها برای استان و بوجود آمدن فقر منابع آبی،اظهارکرد:روانابهای حاصله از بارش باران از عوامل مهم تولید آب برای مصارف همشهریان و هم استانیها می باشد و می توان گفت تنها منبع تولید آب پایدار است که بایستی از طریق احداث سد، تغذیه مصنوعی،آبخیزداری و آبخوان داری از خروج این منابع ارزشمند از استان جلوگیری شود.

افشاری به تغییرات جهانی اقلیم اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: راهکار مهم رویارویی با این پدیده مهم و خطرناک، تغییر نوع مصرف و مدیریت مصرف است که این موضوع باید در کشاورزی و صنعت بیش از پیش عملیاتی و نمایان شود.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان ، منابع آب را در دو بخش آب زیر زمینی و آب سطحی تقسیم کرد و یادآور شد: آب سطحی قابل رویت است ولی آب زیرزمینی قابل رویت نیست و متاسفانه همین موضوع موجب شده  است که با مصرف بی رویه ای که از سوی کشاورزان و بهره برداران استان شاهد هستیم، با کسری بیشتری در این حوزه روبرو شویم.

وی به مناطق بلند که برخی از روستاهای استان نیز در آن موقعیت جغرافیایی قرار دارند اشاره کرد و گفت: برخی مناطق استان که کوهستانی بوده و از مدار آبهای زیرزمینی خارج هستند در کم بارشی ، بحران کم آبی خود را سریع نشان میدهند که از این دسته می توان به مناطقی در شهرستانهای خدابنده و طارم و حتی ضلع جنوبی شهرستان زنجان اشاره نمود.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای زنجان با اشاره به  افت شدید تراز آب زیرزمینی در اغلب دشت های استان حتی تا حدود یک و نیم متر تصریح کرد: دشت های سجاس، زنجان وابهر  بحرانی ترین دشت های استان هستند و باید به یاد داشته باشیم آب یک منبع نامحدود نیست و ما نیز از الطاف خداوند نا امید نیستیم ولی یک عزم ملی و عقلانیت و اجماع کلی نیاز است تا از این وضعیت خارج شویم.

افشاری، گفت:پروژه های مختلفی با جهادکشاورزی استان در قالب طرح سازگاری با کم آبی تعریف شده است که از آن جمله می توان به؛ انسداد چاههای غیرمجاز، کشت های گلخانه ای که حقابه آنها تعریف شده است و همچنین عدم توسعه اراضی کشاورزی و عدم تخطی کشاورزان و بهره برداران از واگذاری اراضی آبخور اولیه به مالکین استانهای همجوار اشاره نمود و از کشاورزان و بهره برداران انتظار می رود با در نظر گرفتن شرایط جوی که بارشهای بسیار اندکی را نصیب استان زنجان کرده است نهایت دقت و ریزبینی را در مصرف آب انجام دهند.

این مقام مسئول با تاکید بر این که کشاورزی باید دانایی محور و براساس برنامه‌ریزی لازم وبا در نظر گرفتن میزان سازگاری و تطبیق با شرایط محیطی در هر منطقه باشد، افزود: می توان با هدف مقابله با خشکسالی و کمبود آب، الگوی کشت سبزیجات و صیفی جاتی راکه نیاز آبی بیشتری دارند به محصولات باغی و زراعی که نیاز به آب کمتری دارند و از راندمان بالایی برخوردارند تغییر داد و این با حمایت و اطلاع رسانی اداره ترویج جهادکشاورزی و رسانه های جمعی استان ، امری دور از انتظار نیست.

کد خبر: 2738
  تاریخ خبر : 21 دی 1400
 کارشناس روابط عمومی
 143
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 21
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 2,874
  • بازدید دیروز : 4,376
  • کل بازدید : 6,402,504
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 12:55:32
  • شناسه IP شما : 3.142.200.226

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000