|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

به ریاست فرماندار خدابنده برگزار شد:

نشست با کشاورزان و بهره برداران روستاهای این شهرستان در راستای صیانت از منابع آب

در راستای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به کشاورزان و بهره برداران شهرستان خدابنده در راستای صیانت از منابع آبی این شهرستان ، نشست صمیمی با حضور حسین افشاری بخشدار ،محمود سرمستی مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان،سعید نصیری مدیر امورمنابع آب شهرستان خدابنده به ریاست جواد تاراسی فرماندار این شهرستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، در ابتدای این جلسه ، نصیری مدیر امور منابع آب خدابنده ضمن تقدیر و تشکر از همکاری شورای اسلامی، بهره برداران و کشاورزان روستاهای مدعو در اجرای برنامه های این امور در حفاظت از منابع آبی، اظهارکرد: همکاری و تعامل، راهگشای بسیاری از مسائل خواهد شد و این موضوع بایستی در همه روستاهای تابعه شهرستان محقق گردد.

افشاری،  بخشدار بخش مرکزی شهرستان خدابنده ، ضمن خیرمقدم به میهمانان و حاضرین در جلسه، وتسلیت ایام شهادت حضرت علی (ع)،  گفت:  خدابنده دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در بخش‌های مختلف کشاورزی و دامدارای است، اما بایددر نظر داشت که منابع آب جزء سرمایه های ملی محسوب می شوند و حفاظت و صیانت دقیق از آن با مشارکت و همراهی مردم و کشاورزان میسر می شود.

وی با اشاره به در نظر گرفتن معیشت مردم در برخورد با چاههای غیرمجاز اظهار داشت: اینکه آب یک سرمایه ملی است و همه باید در حفاظت و حراست از آن دریغ نکنیم یک بحث است و موضوع اصلی ارتزاق مردم و شغل جایگزین برای آنهاست که بایستی از سوی مسئولین بالا دستی پیگیری شود.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان نیز، با تسلیت ایام شهادت مولی الموحدین حضرت امیرالمومنین علی(ع) و با ارائه گزارشی از وضعیت بارندگی استان و شهرستان خدابنده،اظهار داشت:با وجود بارندگی هایی که تاکنون رخ داده است ،اگر در مدیریت مصرف آب دقت نکنیم، وارد بحران کمبود شدید آب خواهیم شد.

سرمستی گفت: برای جلوگیری از اضافه برداشت و ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و اجرای مفاد طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی، کلیه واحدهای صنعتی، تولیدی، خدمات و کشاورزی به نصب کنتور هوشمند طبق قوانین و مقررات اعلامی از سوی وزارت نیرو الزام شده اند و در این قوانین صدور مجوز بهره‌برداری منوط به نصب کنتور بر سر چاه است.

وی محدودیت های قانونی را در پاسخ به استعلامات ارائه شده از سوی کشاورزان و بهره برداران مهم دانست و تصریح کرد: برای توسعه کشاورزی و کشت های پر آب طلب مانند:گوجه فرنگی،سیب زمینی و هندوانه و... هیچگونه منابع آبی تخصیص داده نخواهد شد و با متخلفین اضافه برداشت از آب کشاورزی برابر قانون رفتارخواهد شد.

سرمستی ضمن تاکید بر پرهیز از اجاره دادن زمین‌های زراعی حاصلخیز به کشاورزان غیربومی در این شهرستان گفت: متاسفانه کشاورزان غیربومی با اجاره کردن زمین‌های مرغوب منطقه به قیمت ناچیز، چندین معضل بزرگ اجتماعی را در این شهر و حتی شهرهای همجوار پدید آورده اند که از آن جمله می توان به بیکاری جوانان و مهاجرت اجباری آن‌ها به شهرهای بزرگ برای یافتن کار با دستمزد بسیار ناچیز اشاره نمود، دوم اینکه فرهنگ منطقه با ورود افراد غیر بومی به منطقه تحت الشعاع قرار گرفته و کم کم از بین می‌رود، سومین مورد و مهم‌ترین این چالش‌ها افت شدید آبهای زیرزمینی است که با برداشت بی‌رویه درجهت برداشت محصول بیشتر اتفاق می افتد و با هیچ ماده دیگری نمی‌توان بحران کم آبی را جبران کرد.

فرماندار خدابنده با تاکید براحصاء مسئولیت مدیریت منابع ملی بخصوص آب در این شهرستان گفت: برای جلسات آتی با کشاورزان و بهره برداران از اداراتی که در این خصوص ذی مدخل هستند دعوت نمائید تا به وظایف قانونی خود عمل نمایند.

تاراسی تصریح کرد: متاسفانه در مواردی افرادی به عنوان شغل دوم و سوم خود وارد فعالیت کشاورزی شده اند و از آب غیر مجاز هم برای آن استفاده می کنند که برخورد با چنین افرادی در اولویت است.
وی با بیان اینکه مشکل مدیریت منابع آب، چالش مهم این حوزه است، گفت: هر گونه مدیریت منابع آب نیازمند مشارکت مردم و به ویژه کشاورزان است.

تاراسی افزود: متاسفانه شماری از چاه های کشاورزی شهرستان نیز در اجاره کشاورزان دیگر استان ها هستند که متاسفانه هیچ ملاحظه و رحمی در مصرف آب از خود نشان نمی دهند.

فرماندار خدابنده با بیان اینکه در کنار مدیریت منابع آب باید برای کشت محصولات با نیاز آبی بالا در اراضی کشاورزی خدابنده نیز تدبیرهای مناسبی داشته باشیم، گفت: باید با تغییر الگوی کشت، کشاورزان را به سمت کشت محصولات با نیاز آبی کم ترغیب کنیم.

در پایان، نمایندگان کشاورزان و بهره برداران شهرستان خدابنده به بیان دیدگاهها، مشکلات و نقطه نظرات خود پرداختند.

کد خبر: 2888
  تاریخ خبر : 6 اردیبهشت 1401
 کارشناس روابط عمومی
 168
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 28
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 42
  • بازدید دیروز : 3,093
  • کل بازدید : 6,413,653
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 12:55:32
  • شناسه IP شما : 18.191.216.163

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000