|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان:

تا 10 روز آینده عملیات اجرائی سد ایالو به اتمام می رسد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با حضور در استودیو برنامه مطالبه شبکه اشراق گفت تا 10 روز آینده عملیات اجرائی سد ایالو به اتمام رسیده و به بهره برداری خواهد رسید و خط آبرسانی ایالو به شهر دندی و چندین روستا نیز تا روزهای آتی به اتمام می رسد و با بهره برداری از این سد و خط انتقال آن آب شرب منطقه تامین خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان ، اکبر باقری مدیر عامل  با اشاره به رسالت های شرکت آب منطقه ای اظهار داشت:،رسالت اول؛ حفاظت از منابع آبی ، آبخوانها و دشت ها و رسالت دیگر،بحث تامین آب تمام بخش های شرب، صنعت و کشاورزی است ودر بحث تامین آب از منابع سطحی، ۴ سد تهم ،گلابر ،تالوار و کینه ورس را تامین کننده بخشی از نیاز آبی شهرستانهای ابهر، خرمدره ،زنجان و خدابنده  عنوان نمود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان ، ضمن بیان مدیریت حوضه ای وزارت نیرو در تخصیص حق آبه استانها و اهداف سدهای استان، به تبیین میزان پیشرفت فیزیکی سدهای در دست احداث شرکت که شامل مراش و بلوبین و مشمپا است، پرداخت .

این مقام مسئول تصریح کرد: سد بلوبین اسفند امسال طبق برنامه زمانبندی راهبردی وزارت نیرو با هدف تامین آب شرب شهرهای حلب، زرین آباد و ۹۲ روستای اطراف ، صنعت و حق آبه زیست محیطی آبگیری خواهد شد.

باقری در ادامه افزود:سدمراش هم با حجم ۴۰ میلیون مترمکعب شهرهای دندی و ماهنشان و 122 روستای اطراف را پوشش می دهد و ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای شهریور سال آتی به شرط تامین منابع مالی به آبگیری خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد که تا ۱۰ روز آینده عملیات اجرایی سد ایالو به اتمام رسیده و به بهره برداری خواهد رسید و خط آبرسانی ایالو به شهر دندی و چندین روستا نیز تا روزهای آتی به اتمام میرسد و با بهره برداری از این سد و خط انتقال آن،آب شرب منطقه تامین خواهد شد.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان در خصوص وضعیت سدها با توجه به بارشهای پیش رو گفت:آورد سد تهم و گلابر و تالوار نسبت به سال قبل افزایش و سد کینه ورس نسبت به سال قبل کاهش داشته است که این بدلیل پراکندگی بارشها اتفاق افتاده است و ابراز امیدواری کرد که با پدیده ال نینو بارشهای خوبی را در پاییز و زمستان داشته باشیم چرا که مهم ترین وظیفه سدها جمع آوری و مهار سیلاب ها جهت ذخایر آبی و جلوگیری از خسارات سیل است.

وی به بحث تغذیه مصنوعی هم در زمان بارش برف و باران در دشت های مختلف استان اشاره کرد و افزود هم زمان با بارشها، آبهای حاصله به سمت حوضچه های تغذیه مصنوعی  هدایت می شود تا به نوعی سفره های آب زیرزمینی تغذیه شوند و آبخوانها تقویت گردند.

اکبر باقری ضمن معرفی ۵ دشت بحرانی استان شامل زنجان ،ابهر و خرمدره ،سجاس و زرین اباد - گل تپه که ممنوعه هستند گفت: بارندگی ها در این دشتها بسیار کم و محدود است و برداشت ها نیز بدلیل اینکه ۹۰٪ تکیه ما به آبهای زیرزمینی است چه در صنعت و کشاورزی افت دشتها را بصورت میانگین سالانه ۷۰ سانتیمتر به دنبال داشته است.

وی تاکید کرد که جهت خروج از بحران ،باید از آبهای زیرزمینی فاصله گرفته به سمت استفاده صحیح  از آبهای سطحی مهاجرت کنیم و در بخش صنعت نیز با اشاره بند ع تبصره 8 قانون بودجه کشور،استفاده صنعت از پساب به جای آب خام را تعریف کرد.

باقری در بحث کشاورزی نیز اظهار داشت: در پی جلسات متعدد انجام شده با حوزه جهاد کشاورزی ،هماهنگی های بیشتر در حوزه تولید و هم مدیریت منابع آبی صورت گرفته و دیدگاهها و سیاستهایی که الان در حوزه جهاد کشاورزی اتفاق می افتد؛حرکت  به سمت استفاده از تکنولوژی های نوین هم در نوع و روشهای کشت و هم در روشهای آبیاری است که این هم جای خوشحالی دارد و هم برگ برنده ای در تولید و استفاده بهینه از منابع می باشد ورعایت الگوی کشت که سیاستهای داخلی جهاد است حرکت به سمت کشت های گلخانه ای جهت افزایش بهره وری بوده و رویکرد خوبی جهت مصرف بهینه آب است چون از هدر رفت و تبخیر آب جلوگیری می نماید.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای زنجان ،در بحث تعادل بخشی نیز با اشاره به جلوگیری از حفر چاههای غیر مجاز تصریح کرد : که هر چاه غیر مجاز تهدید بزرگی برای منابع آبی است.  در 6 ماهه اول سال با هماهنگی دادستانی، دادگستری و نیروی انتظامی  ۳۴۸ حلقه چاه مسدود شد.باقری گفت: همچنین ۱۲۰ دستگاه کنتور هوشمند برای مدیریت منابع و مصارف آبی بر روی چاههای مجاز کشاورزی نصب شده است و ۲۸۰ دستگاه کنتور نیز در سال ۱۴۰۱ نصب شده بود.

وی حمایت قانون را در برخورد با متخلفین آبی در تقویت ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب که بسیار مهم و تاثیر گذار است دانست و ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک اصلاح و ابلاغ شود؛ همانطور که طبق قانون از سال ۹۴ هیچگونه توسعه کشاورزی و بارگذاری آب جدید در کشاورزی نبوده و در این راستا ماده ۲۷ و ۲۸ قانون در بحث صنعت استفاده از تغییر حق آبه کشاورزی به صنعت را تعریف کرده است.

کد خبر: 3416
  تاریخ خبر : 29 شهریور 1402
  آخرین به‌روزرسانی : 4 مهر 1402
 کارشناس روابط عمومی
 226
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 30
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 2,002
  • بازدید دیروز : 2,567
  • کل بازدید : 6,432,522
  • آخرین به روزرسانی : 12 اردیبهشت 1403 07:55:41
  • شناسه IP شما : 3.143.228.40

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000