|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای زنجان:

راهکار مهم برون رفت از تخلیه منابع آب زیرزمینی ،تکمیل سدهای در حال احداث استان است

در پنجاه و یکمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان، که به ریاست سید محمد شعاعی معاون امور هماهنگی و عمرانی استانداری زنجان در محل سالن پیامبر اعظم برگزارشد ؛ بر استفاده بهینه از منابع آب زیرزمینی و سطحی استان تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، ابتدا بهنام نجفی، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان با ارائه پاورپوینتی دستورکار جلسه را با عناوین؛ آخرین وضعیت بارش‏ها در سطح استان و سدهای در حال بهره‏برداری،عملکرد طرح تعادل‌‌بخشی، تغذیه مصنوعی و پخش سیل در شش‏ماهه اول سال 1402،ارائه شیوه‏نامه مدیریت توامان مصارف آب و برق،ارائه گزارش عملکرد شش‏ماهه دوم سال 1401 سازگاری با کم‏آبی و بررسی ممنوعیت آبیاری فضای سبز در ساعات میانی روز ارائه نمود.

وی گفت: با توجه به آغاز سال آبی جدید از امروز یک مهرماه، در سال آبی 1402-1401 حدود 300 میلی متر بارش داشتیم که این میزان در سال آبی 1401-1400 حدود 218 میلی متر و میانگین بلند مدت بارشها  بمیزان314 میلی متر بود.

نجفی ، درصد تغییرات بارشها را نسبت به سال گذشته حدود 38 درصد مثبت و نسبت به متوسط بلند مدت حدود 4 درصد منفی عنوان نمود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان ورودی سدهای استان را به ترتیب سد تهم حدود 15 میلیون متر مکعب،سد گلابر حدود 6 میلیون متر مکعب، سد کینه ورس حدود 5 مییلیون مترمکعب و سد تالوار را حدود 44 میلیون متر مکعب دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال آبی گذشته اکثر سدهای استان از لحاظ آورد آبهای سطحی حاصل از بارشها کاهش داشته و ابراز امیدواری کرد که با بارشهای پاییزه که در پیش داریم این کمبود جبران شود.

وی عملکرد طرح تعادل‌بخشی در سال شش‏ماهه اول سال 1402 را تشریح کرد و افزود: تعداد 348 حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شده، تعداد 120 دستگاه کنتور هوشمند حجمی بر روی چاههای کشاورزی و صنعت نصب شده، تعداد 89 دستگاه ادوات حفاری غیرمجاز توقیف و به مقامات قضایی تحویل شده است که این عملیات  نشان می دهد این آمار حدود سه برابر سال قبل است.

نجفی در خصوص شیوه نامه مدیریت توامان آب و برق چاه های کشاورزی نیز توضیحاتی ارائه نمود و گفت: با همکاری و هماهنگی که از سوی شرکت توزیع نیروی برق صورت گرفته مشترکان پر مصرف و متخلف شناسایی شده و لیست آنها جهت قطع برق و برخورد قانونی به شرکت توزیع نیروی برق استان ارسال شده است.

وی ادامه داد: اقدامات انجام شده در شرکت آب منطقه ای در راستای مصوبه مدیریت مصرف شامل ارسال مکرر پیامک گروهی ، نصب بنر اطلاع رسانی،تشکیل جلسه مشترک با شرکت توزیع در راستای اطلاع رسانی به مشترکین و شروع بازدید گروه های گشت و بازرسی از چاههای دارای مصرف مازاد انرژی در دوماه نخست سال جاری می باشد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای زنجان از مراحل اجرای برنامه سازگاری با کم آبی استان زنجان نیز گزارشی ارائه نمود و اظهارداشت: در فاز نخست که از سال 1406-1399 در نظر گرفته شده است حدود 275 میلیون متر مکعب از آب سطحی و حدود 30 میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی در نظر گرفته شده است.

اکبر باقری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان راهکار مهم برون رفت از تخلیه منابع آب زیرزمینی را تکمیل سدهای در حال احداث استان دانست و خاطرنشان کرد: باید آبهای سطحی استان که حاصل سیلابهای فصلی می باشند توسط سدها کنترل شوند تا در آینده کمبود منابع آبی را جبران نمایند و درصورت تکمیل سدهای در حال ساخت مراش، بلوبین و مشمپا این موضوع دور از انتظار نیست.

وی انسداد چاههای غیرمجاز و توقیف ادوات غیرمجاز حفاری در استان را در راستای طرح تعادل بخشی و همچنین طرح سازگاری با کم آبی عنوان نمود و گفت: از همه دستگاههای ذیمدخل بخصوص جهادکشاورزی و شهرداری انتظار میرود در مدیریت مصارف و منابع آب زیرزمینی، این شرکت را یاری نمایند تا از افق روشنی در تامین آب پایدار برای همشهریان برخوردار باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان نیز پیگیری حقابه و تخصیص واقعی استان از وزارت نیرو را حق مسلم دانست و گفت: برای آینده استان در بحث تامین آب ، باید اعداد و رقوم واقعی را از وزارت نیرو و مقامات بالادستی مطالبه کنیم.

سید محمد شعاعی با اشاره به اینکه برخی مشکلات آبی با طرح‌های ساده‌ای قابل حل است، گفت: طرح‌هایی با ظرفیت بالا می‌تواند در حل مشکلات آب موثر واقع شوند.

وی تصریح کرد: در زمینه چالش‌های آبی استان اتفاقات خوبی افتاده است و برای ادامه کار نیازمند اهتمام بیشتر، دقت و نوآوری هستیم.

کد خبر: 3418
  تاریخ خبر : 1 مهر 1402
  آخرین به‌روزرسانی : 4 مهر 1402
 کارشناس روابط عمومی
 284
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 31
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 2,817
  • بازدید دیروز : 2,567
  • کل بازدید : 6,433,337
  • آخرین به روزرسانی : 12 اردیبهشت 1403 07:55:41
  • شناسه IP شما : 3.134.81.206

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000