|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از طرح های عمرانی شرکت آب منطقه ای زنجان بازدید کرد

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از طرح های عمرانی شرکت آب منطقه ای زنجان بازدید کرد

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با حضور در سد کینه ورس با بیان اینکه سال آبی از ابتدای مهر ماه آغاز و تا پایان شهریور سال آینده ادامه دارد گفت: چند روزیست که در وارد سال آبی 94-95 شده ایم. امیدوارم امسال برخلاف سال های گذشته سال پر آبی داشته باشیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با حضور در سد کینه ورس با بیان اینکه سال آبی از ابتدای مهر ماه آغاز و تا پایان شهریور سال آینده ادامه دارد گفت: چند روزیست که در وارد سال آبی 94-95 شده ایم. امیدوارم امسال برخلاف سال های گذشته سال پر آبی داشته باشیم.

میدانی با اشاره به وضعیت بارندگی در سال آبی 93-94 افزود: در سال آبی گذشته به طور میانگین در کشور 197 میلی متر بارندگی داشته ایم که این مقدار نسبت به مدت مشابه کوتاه مدت و بلند مدت کاهش محسوسی داشته است.

وی در ادامه عنوان کرد: میانگین بارندگی در کشورمان 250 میلی متر است که انتظار میرفت با توجه به بارندگی ها حداقل 240 میلی متر بارندگی در کشور رخ دهد اما متاسفانه آمار بر خلاف این سخن میگویند و میزان بارنگی را بسیار کمتر از آن چیزی که انتظار میرفت نشان دادند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ورودی آب سد کینه ورس را 4 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این درحالی است که باتوجه به بارندگی های سال گذشته انتظار بیشتری میرفت. امیدواریم که بارندگی ها در سال آبی جدید کمبود ها در این بخش حل کند.

میدانی به پیامدهای ناشی از کمبود آب اشاره کرد و افزود: خشکسالی های پی در پی موجب ایجاد مشکلات متعددی در بخش شرب و کشاورزی شده است بنابراین باید با تامین اعتبارات و همت مضاعف اقدامات موثری در این زمینه انجام شود.

وی کمبود منابع مالی را بزرگترین مشکل طرح های عمرانی در حوزه آب دانست و اظهار کرد: در حال حاضر اغلب طرح های عمرانی در حوزه آب از طریق منابع دولتی تامین میشوند این در حالی است که منابع دولتی پاسخ گوی نیاز مالی پروژه ها نمیباشندو دولت برای اتمام این پروژه ها نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: در سال گذشته برای جذب سرمایه گذاری  4200 میلیارد تومان عقد قرار داد شده است.

میدانی همچنین به قیمت های تمام شده و فروش آب اشاره ای کردو قیمت تمام شده بسیار بالاتر از قیمتی دانست که به فروش میرسد.

وی به برنامه های وزارت نیرو جهت اتمام پروژه ها اشاره ای میکند و میگوید: اولویت تزریق اعتبار با پروژه هایی است که پیشرفت بیشتری در ساخت آنها وجود داشته باشد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در حاشیه بازدید از سد کینه ورس با بیان اینکه در سال آبی 93-94 مبلغی بالغ بر 400 میلیارد تومان جهت خرید تضمینی آب از بخش خصوصی در ظر گرفته شده است اضافه کرد: امید واریم در سال پیش رو این اعتبار به 2 برابر یعنی 800 میلیارد تومان افزایش یابد.البته باید به این نکته نیز توجه داشت که این اعتبارات از اعتباراتی که برای طرح های عمرانی در نظر گرفته شده اند کسر میشوند.

میدانی در پاسخ به سوال که وزارت نیرو برای شبکه آبرسانی شهری و روستایی موجود در کشور چه برنامه هایی دارد خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بخش اعظمی از شبکه آب رسانی شهری و روستایی ما فرسوده هستند و هر روز بر وسعت نیز افزوده میشود دولت میبایست برای جلوگیری از اتلاف آب در مسیر آب رسانی بهسازی شبکه ها را در برنامه های خود بگنجانداما با توجه به کمبود منابع مالی دولت قادر به انجام این کار در یک برهه زمانی کوتاه مدت نیست و نیاز به اعتبارات و زمان بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه طبق مطالعات انجام شده 150 هزار میلیارد تومان اعتبار جهت اتمام پروژه ها نیازمند هستیم عنوان کرد: اگر دولت سالانه 10 هزار میلیارد تومان جهت اتمام این پروژه ها در نظر بگیرد وزارت نیرو بعد از 15 سال پروژه های خود را به اتمام خواهد رساند حال بگذریم از 20 درصد افزایشی که هر ساله به آمار پروژه ها افزوده میشودالبته باید به نکته نیز توجه داشت که 15 سال دیگر ابزار ها و تاسیسات به کار رفته در سد ها از بین رفته و نیاز به تعمیر یا تعویض خواهند داشت.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ادامه سخنان خود اشاره ای نیز به وضعیت آبی روستاها داشتند اظهار کردند: 6500 روستا در کشور وجود دارد که از کمبود آب آزار میبینند و دولت با تانکر، آب آنها را تامین میکند.

میدانی در پایان خاطر نشان کرد: وزارت نیرو برای تامین آب 7 میلیون و 500 هزار روستایی که در بحران آبی شدید قرار دارند برنامه جامعه 3 ساله را در نظر گرفته است. در صورتی که دولت سالانه 2 هزار میلیارد برای این برنامه در نظر بگیرد بعد از 3 سال اعتبار لازم برای انجام پروژه، یعنی 6 هزار میلیارد تومان، تامین خواهد شد.

در جریان بازدید معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، مهندس امیر حمید نیا مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان طی ارائه گزارشی درباره سد کینه ورس و خط انتقال آب به تصویه خانه آب شرب شهر های ابهر و خرمدره گفت: تامین آب شرب شهرهای ابهر و خرمدره در افق سال 1400 بمیزان 5.5 میلیون متر مکعب در سال،تامین نیاز آبی 1588 هکتار اراضی کشاورزی پایاب سد بمیزان  7.5 میلیون متر مکعب در سال درنظرگرفته شده است.اشتغال زایی در منطقه،افزایش درآمد ملی و منطقه ای،بهبود شرایط زیست محیطی و توسعه اکوتوریسم در منطقه،بهبود کشاورزی و کاهش وابستگی به واردات محصولات کشاورزی وذخیره و تنظیم سالانه تا  18  میلیون متر مکعب از جریانات سطحی رودخانه کینه ورس است.وی با بیان اهداف اجرای پروژه خط انتقال آب شرب شهرستانهای ابهر و خرمدره ازسد کینه ورس، اظهاداشت :  علاوه برتامین آب مشروب شهرستانهای موصوف ، مهمترین مزیت این پروژه این است که بصورت ثقلی و با استفاده از هد پشت سد بدون نیاز به ایستگاه پمپاژ قادر به تامین آب تصفیه خانه شهرستانهای ابهر و خرمدره می باشد مشخصات فنی خطوط انتقال و شبکه آبیاری و زهکشی طرح شامل خط انتقال آب مشترک از شیرخانه سد تا کلکتور تقسیم که یک لوله 1200 میلی متر فولادی بوده بطول 430 متر می باشد بعد از کلکتور تقسیم لوله 1200 فولادی تبدیل به دو لوله 700 و 900 میلی متر از جنس چدن شده است جهت کاهش هزینه های اجرا و اقتصادی نمودن طرح هر دو لوله در یک ترانشه مشترک کار گذاشته شده است طول لوله 700 میلی متر که به عنوان خط انتقال آب شرب استفاده خواهد شد 6200 متر بوده و همچنین لوله دوم نیز با سایز 900 و 700 میلی متر و بطول 6400 متر کار انتقال آب مورد نیاز کشاورزی از طریق این لوله عملی خواهد شد.مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان افزود: هم اکنون عملیات اجرای خطوط انتقال مزبور بصورت کامل به اتمام رسیده و این بخش از طرح، آماده بهره برداری می باشد.

مهندس امیرحمید نیا خاطرنشان کرد: تاکنون برای اجرای این پروژه اعتباری بالغ بر125 میلیاردریال هزینه شده است.

کد خبر: 630
  تاریخ خبر : 11 مهر 1394
 کارشناس روابط عمومی
 1280
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 11
  • بیشترین بازدید همزمان : 516
  • بازدید امروز : 928
  • بازدید دیروز : 1,344
  • کل بازدید : 6,476,576
  • آخرین به روزرسانی : 29 اردیبهشت 1403 13:06:11
  • شناسه IP شما : 3.145.130.227

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : زنجان، ضلع شمالی فلکه قائم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای زنجان
  • کدپستی : 4513713133
  • تلفن : 02433441041
  • ارتباط مستقیم دفتر بازرسی : 11-02433136310
  • پست الکترونیکی : info[at]znrw.ir
  • پیامک : 3000819190
  • تلفن گویا : 02433136000